• Saras74

Shih tzu

Någon som har den rasen som kan berätta hur rasen är? Är den svår skött? Krävande pälsvård? Är det en dyr hund? Är nyfiken på rasen och vill gärna få kontakt med någon som har den.

• Svar på tråden Shih tzu
  • AstMalin
    Saras74 skrev 2013-12-02 19:28:00 följande:

Någon som har den rasen som kan berätta hur rasen är? Är den svår skött? Krävande pälsvård? Är det en dyr hund? Är nyfiken på rasen och vill gärna få kontakt med någon som har den.

Jag har en shih-tzu på snart 8år (haft han sedan han var valp) rasen som jag upplevt det är väldigt egen, envis, har väldigt mkt personlighet, min är som en sur gammal gubbe och har alltid varit..

Jag tycker det är en lätt ras, är villig att lära sig nya saker.. Man måste borsta dem dagligen men jag klipper/rakar min då han trivs bättre med det, får mkt mer energi. Min är renrasig och kostade 8.000kr
  • Saras74
    AstMalin skrev 2013-12-02 19:43:25 följande:
    Jag har en shih-tzu på snart 8år (haft han sedan han var valp) rasen som jag upplevt det är väldigt egen, envis, har väldigt mkt personlighet, min är som en sur gammal gubbe och har alltid varit.. Jag tycker det är en lätt ras, är villig att lära sig nya saker.. Man måste borsta dem dagligen men jag klipper/rakar min då han trivs bättre med det, får mkt mer energi. Min är renrasig och kostade 8.000kr

Tack för information om rasen. Är shih tzu en hund som tycker om att gosa, bli ompysslad, gullad med och klappad? Skäller dom mycket? Jag har ju tid för att ha hund, men ibland så måste man ju lämna hunden hemma och hur mår hunden av det? Är helt novis gällande hund och ska självklart läsa på ordentligt om det innan jag ev köper en.
  • AstMalin
    Saras74 skrev 2013-12-02 21:08:28 följande:

Tack för information om rasen. Är shih tzu en hund som tycker om att gosa, bli ompysslad, gullad med och klappad? Skäller dom mycket? Jag har ju tid för att ha hund, men ibland så måste man ju lämna hunden hemma och hur mår hunden av det? Är helt novis gällande hund och ska självklart läsa på ordentligt om det innan jag ev köper en.
    Min är inte så mkt för att mysa, men den vi hade när jag var liten var väldigt gosig av sig så det är olika fast så är det nog med de flesta raser. Min skäller en hel del om det är liv i trapphuset och så men man får ju försöka träna bort det. Min har inte haft några problem med att vara själv fast nu är han sällan själv mer än 2 tim/dag. Ingen hund mår ju bra av att vara själva för länge och ofta.

Varför är det just en shih-tzu du vill ha? Vad har du tänkt göra med hunden?
  • Saras74
    AstMalin skrev 2013-12-02 21:27:54 följande:
    Min är inte så mkt för att mysa, men den vi hade när jag var liten var väldigt gosig av sig så det är olika fast så är det nog med de flesta raser. Min skäller en hel del om det är liv i trapphuset och så men man får ju försöka träna bort det. Min har inte haft några problem med att vara själv fast nu är han sällan själv mer än 2 tim/dag. Ingen hund mår ju bra av att vara själva för länge och ofta. Varför är det just en shih-tzu du vill ha? Vad har du tänkt göra med hunden?

Ja du, jag gillar små hundar och mycket päls och gillar dens utseende, men man kanske ska bortse från utseende på hund när mån ska köpa. Har tänkt ha hund för sällskap, vill ha en liten hund att pyssla om som är bara min, gå vslpkurs, lydnad, lägga ner tid ( försökt få barn länge men gett upp och bestämt mig för hund istället) är hemma mycket så tid finns för hund absolut. Nåt speciellt man ska tänka på när det gäller den rasen?
  • AstMalin
    Saras74 skrev 2013-12-02 21:51:05 följande:

Ja du, jag gillar små hundar och mycket päls och gillar dens utseende, men man kanske ska bortse från utseende på hund när mån ska köpa. Har tänkt ha hund för sällskap, vill ha en liten hund att pyssla om som är bara min, gå vslpkurs, lydnad, lägga ner tid ( försökt få barn länge men gett upp och bestämt mig för hund istället) är hemma mycket så tid finns för hund absolut. Nåt speciellt man ska tänka på när det gäller den rasen?
    Okej

Det är en liten hund som tror den är stor. Den orkar väldigt mkt även om den kan nöja sig med kortare promenader. Men läs på om rasen och besök olika uppfödare för att träffa olika hundar. De flesta av syskonen till min är lite aggressiva av sig. Min har varit lite tjurig ibland men då jag upptäckte att han har patella luxation på båda bak knäna så förstod jag varför han var lite tjurig. Det är tydligen rätt vanligt hos små hundar.
  • Saras74
    AstMalin skrev 2013-12-02 21:58:30 följande:
    Okej Det är en liten hund som tror den är stor. Den orkar väldigt mkt även om den kan nöja sig med kortare promenader. Men läs på om rasen och besök olika uppfödare för att träffa olika hundar. De flesta av syskonen till min är lite aggressiva av sig. Min har varit lite tjurig ibland men då jag upptäckte att han har patella luxation på båda bak knäna så förstod jag varför han var lite tjurig. Det är tydligen rätt vanligt hos små hundar.

Kan du rek nån speciell bok som är bra? Vad är det för typ person som passar med rasen?
  • AstMalin
    Saras74 skrev 2013-12-02 22:15:14 följande:

Kan du rek nån speciell bok som är bra? Vad är det för typ person som passar med rasen?
    Bok vet jag inte, jag googlade mkt bara. Passar väl de flesta, de är sällskapshundar, funkar säkert till agility, rallylydnad.. Fast att det är en liten hund gäller det att uppfostra dem ordentligt. Min tar över direkt om han får chansen.
  • Dexter dot com
    Saras74 skrev 2013-12-02 21:51:05 följande:

Har du tittat på Bichonraserna eller Malsen som jag upplever mer sociala och samarbetsvilliga än Shihtsun? Också pälshundar som gillar att träna och aktiveras men fungerar bra till "bara" sällskap och som orkar hänga med trots att dom är små. havanaisen och maltesen räknas ju även som dom friskaste raserna vi har :)
  • Saras74

Bichon har krävande pälsvård malteser vet jag inte. Ingen mops iaf inte. Ska vara liten gosig hund med päls som är mjuk.

• Dexter dot com

Bichonraserna är väl inte mer krävande än Shihtzun vad det gäller pälsen. Mops passar väl ändå inte då du vill köra lydnad ;)

Svar på tråden Shih tzu