• Anonym (Lukas)

Hur ska jag få fin hy?

Hej.. Ser folk runt mig så blir jag avundsjuk på hur fin hy de kan ha, främst i ansiktet! Har lite problem med finnar men har receptsalva osv dock kan jag bli torr av den ibland och även i övrigt med.. Vilket gör att jag blir röd i ansiktet samt dessa pormaskar, har rätt stora porer och ett smutsigt jobb ganska ofta vilket inte underlättar.. Använder ansiktsrengöring vanliga märken man kan köpa i butikerna men vad rekommenderar ni? Hur gör jag egentligen?

• Svar på tråden Hur ska jag få fin hy?
  • Anonym (I)

Har du fet, torr eller blandhy?

• Spartacus

Det vanligaste felet många gör är att använda acneprodukter för de har en irriterad blank hy. Min hy är finare än någonsin på aco rengöringslotion och dagkräm. Finnar fick jag för att jag torkade ut hyn och gjorde den irriterad...

Mild rengöringsmjölk och en lätt ansiktskräm morgon kväll fungerar för detta.

Om du använder flytande foundation eller puder, låt bli! Det täpper bara till porer och gör att du måste sminka mer=mer finnar osv. Använd lite mineralpuder om det behövs...

Peela försiktigt ibland så gammalt bråtr försvinner ... eller byt p-piller?

• Anonym (Lukas)
    Anonym (I) skrev 2013-12-02 20:50:44 följande:
    Har du fet, torr eller blandhy?

Bland skulle jag nog säga, visst jag blir ju fet i huden mest men runt näsan och ut en bit på kinderna är jag ju torr, och där blir jag röd lätt med!
  • Anonym (Lukas)
    Spartacus skrev 2013-12-02 21:17:57 följande:
    Det vanligaste felet många gör är att använda acneprodukter för de har en irriterad blank hy. Min hy är finare än någonsin på aco rengöringslotion och dagkräm. Finnar fick jag för att jag torkade ut hyn och gjorde den irriterad... Mild rengöringsmjölk och en lätt ansiktskräm morgon kväll fungerar för detta. Om du använder flytande foundation eller puder, låt bli! Det täpper bara till porer och gör att du måste sminka mer=mer finnar osv. Använd lite mineralpuder om det behövs... Peela försiktigt ibland så gammalt bråtr försvinner ... eller byt p-piller?

Fast salvan för finnar använder jag bara på just finnen men klart det kommer jämte när jag ska smörja in det och det gör ju huden torr och irriterad Är de några speciella märken du använder som är bra för detta?
  • Anonym (socker!)

Jag får finnar av att äta mycket socker. De kommer som ett brev på posten dagen efter jag har ätit godis.

Huden mår annars bäst av att man mixtrar så lite som möjligt med den. Tvätta så skonsamt som möjligt, och ge den mycket frisk luft.

Har hört om att folk har blivit av med sina hudproblem genom att byta till mjölkfri eller glutenfri kost, så det kan också vara värt att prova. Ska göra det själv när jag hittar kraften till det...

• Anonym (Lukas)
    Anonym (socker!) skrev 2013-12-03 17:39:02 följande:
    Jag får finnar av att äta mycket socker. De kommer som ett brev på posten dagen efter jag har ätit godis. Huden mår annars bäst av att man mixtrar så lite som möjligt med den. Tvätta så skonsamt som möjligt, och ge den mycket frisk luft. Har hört om att folk har blivit av med sina hudproblem genom att byta till mjölkfri eller glutenfri kost, så det kan också vara värt att prova. Ska göra det själv när jag hittar kraften till det...

Kan säkert ligga något i det, chips får jag finnar av, en massa om jag bara äter två nävar så det låter jag bli, hmm godis äter jag ju men inte så mycket .. Brukar ju ha ost och Yoggi till frukosten det är nog det inom mjölk väg så inte extremt men ska prova med lite annat där kanske som du säger.
  • Anonym (socker!)
    Anonym (Lukas) skrev 2013-12-03 17:42:43 följande:

Kan säkert ligga något i det, chips får jag finnar av, en massa om jag bara äter två nävar så det låter jag bli, hmm godis äter jag ju men inte så mycket .. Brukar ju ha ost och Yoggi till frukosten det är nog det inom mjölk väg så inte extremt men ska prova med lite annat där kanske som du säger.
    Kan ju vara gluten också. Sen kan det ju finnas mjölk i en hel massa som man stoppar i sig utan att tänka på vad det innehåller (samma gäller för socker - yoggi t ex är väl sötad yoghurt?)
  • mikipiki

Jag hade provat varenda produkt som fanns att köpa i affärerna, hälsokosten och på apoteket utan att en enda sak fungerade i mer än någon månad. Så jag gick till läkaren och fick utskrivet salvan Duac som tydligen ska fungera på känslig hud (vilket jag har, blir sjukt uttorkad av 'vanliga' acneprodukter). Efter en månad av att ha tvättat ansiktet med vanlig aco tvättgel (blå tub), skölja av ansiktet med kallt vatten (så porerna stängs) och smörja in med Duac på mina problemområden så blev jag helt finnfri :) kan få en enstaka finne emellanåt vid pms, men i övrigt har jag inte en enda. Nu har inte alla sån tur men är kanske värt ett försök? Vilken salva har du nu?

Här har du före och efter :) kunde inte lägga in bilden:
    statigr.am/p/546953041957683761_19328391

• Anonym (Lukas)
    mikipiki skrev 2013-12-03 22:10:21 följande:
    Jag hade provat varenda produkt som fanns att köpa i affärerna, hälsokosten och på apoteket utan att en enda sak fungerade i mer än någon månad. Så jag gick till läkaren och fick utskrivet salvan Duac som tydligen ska fungera på känslig hud (vilket jag har, blir sjukt uttorkad av 'vanliga' acneprodukter). Efter en månad av att ha tvättat ansiktet med vanlig aco tvättgel (blå tub), skölja av ansiktet med kallt vatten (så porerna stängs) och smörja in med Duac på mina problemområden så blev jag helt finnfri :) kan få en enstaka finne emellanåt vid pms, men i övrigt har jag inte en enda. Nu har inte alla sån tur men är kanske värt ett försök? Vilken salva har du nu? Här har du före och efter :) kunde inte lägga in bilden: statigr.am/p/546953041957683761_19328391

Vad fin hy du fått! lite avundsjuk! Jag har ungefär som du hade innan, tyvärr lite ner mot halsen under kindbenen med. Min salva heter Differin men känns som den torkar ut huden endel tyvärr. Dock brukar det ungefär vara den mängden hela tiden. Visst den brukar få bort finnarna som kommer men känns lustigt jag har ett ställe jag får ofta på jämte hakan och smörjer jag med det så känns det som det bygger upp finnen så den växer för att sedan nästan gå hål på av sig själv. Den blir alltså jättestor! Vad har ni som återfuktar de torra hudområdena? Känns som jag provat allt snart, har ätit tetralysal med men så fort jag slutar så kommer de ju tillbaka och tydligen så ska man ju inte gå på dem hela tiden.
  • Anonym (Kosmeologenklara)

Kan rekommendera dig att gå in på www.skönhetsmasker.se och kolla in deras produkter, de kommer garanterat att ge dig bättre hy.

Svar på tråden Hur ska jag få fin hy?