• Anonym (...)

Hjälp med skatt på enskild firma

Hej alla! Jag driver världens minsta enskilda firma och räknar med en vinst på kanske 5 tusen i år - Betalar jag skatt på dessa pengar? Någon som vet var gränsen går, om det finns någon sådan? 

Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Hjälp med skatt på enskild firma
  • Anonym (pia)

Inte säker , men arbetsgivaravgifter på ca 30 % tror jag du får betala

• Anonym (...)

Men, jag är väl inte arbetsgivare när jag har enskild firma? Eller har jag det? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (...) skrev 2013-12-02 22:22:32 följande:

Självklart inte om du inte har anställda. Du är inte anställd och kan inte få lön = ingen arbetsgivaravgift
  • Anonym (***)
    Anonym (...) skrev 2013-12-02 22:22:32 följande:
    Nej, det du betalar är egenavgifter. Jag tror man bruka räkna att cirka 50% av vinsten ska betalas i skatt.
  • Anonym (pia)
    Anonym (Nej) skrev 2013-12-02 22:24:49 följande:

Självklart inte om du inte har anställda. Du är inte anställd och kan inte få lön = ingen arbetsgivaravgift
    Egenföretagare betalar sin egen arbetsgivaravgift
  • Anonym (***)
    Anonym (pia) skrev 2013-12-02 22:29:04 följande:
    Egenföretagare betalar sin egen arbetsgivaravgift
    Som kallas för egenavgifter, just för att man inte är arbetsgivare åt sig själv.
  • Anonym (Diana)

Ditt överskott läggs ihop med din inkomst av tjänst efter avdrag för egenavgifter. Du har rätt till avdrag med 30 procent i normalfallet. Resten betalar du vanlig inkomst skatt på dvs pm du även har lön från en arbetsgivare så läggs det ihop. Så det är vanlig skatt på det och alltså inte 50 % som nån skrev. Om du kommer över brytpunkten blir det statlig skatt som vanligt

• Rockelina

Kolla upp vad maxbeloppet för hobbyfirma ligger på - 5000 i vinst borde vara hobby

• choklad
    Rockelina skrev 2013-12-02 22:50:48 följande:
    Kolla upp vad maxbeloppet för hobbyfirma ligger på - 5000 i vinst borde vara hobby
    Det är inte hur stor vinsten är som avgör om det är en hobby. Om det finns ett vinstsyfte så är det inte en hobby, även om vinsten är liten eller obefintlig. Verksamhet som bedrivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte är att räkna som näringsverksamhet och beskattas därmed också som näringsverksamhet.
  • choklad
    Anonym (...) skrev 2013-12-02 22:08:05 följande:

Hej alla! Jag driver världens minsta enskilda firma och räknar med en vinst på kanske 5 tusen i år - Betalar jag skatt på dessa pengar? Någon som vet var gränsen går, om det finns någon sådan? 

Tacksam för svar =)

Som nämnts innan så betalar du egenavgifter, hur stora de är kan du räkna fram i länken från verksamt.se. Det som du då får kvar (3914 kr om du är 26-65 år och resultatet var 5000 kr) läggs ihop med dina övriga intäkter från t.ex. ett vanligt jobb och det är den totalsumman som du betalar skatt på. Så utöver egenavgifterna ska du också betala skatt på de 3914 kr, hur mycket skatt det blir beror på vilka andra inkomster och var i landet du bor du har men drygt 30 % försvinner till skatt så kvar blir ca 2700 kr.
Svar på tråden Hjälp med skatt på enskild firma