Hjälp med skatt på enskild firma
Hej alla! Jag driver världens minsta enskilda firma och räknar med en vinst på kanske 5 tusen i år - Betalar jag skatt på dessa pengar? Någon som vet var gränsen går, om det finns någon sådan?
Tacksam för svar =)
Hej alla! Jag driver världens minsta enskilda firma och räknar med en vinst på kanske 5 tusen i år - Betalar jag skatt på dessa pengar? Någon som vet var gränsen går, om det finns någon sådan?
Tacksam för svar =)
Inte säker , men arbetsgivaravgifter på ca 30 % tror jag du får betala
Men, jag är väl inte arbetsgivare när jag har enskild firma? Eller har jag det?
Ditt överskott läggs ihop med din inkomst av tjänst efter avdrag för egenavgifter. Du har rätt till avdrag med 30 procent i normalfallet. Resten betalar du vanlig inkomst skatt på dvs pm du även har lön från en arbetsgivare så läggs det ihop. Så det är vanlig skatt på det och alltså inte 50 % som nån skrev. Om du kommer över brytpunkten blir det statlig skatt som vanligt
Kolla upp vad maxbeloppet för hobbyfirma ligger på - 5000 i vinst borde vara hobby
Tacksam för svar =)