• underlandetialice

Min dotter 12år magsjuk, ingen VAB, vad göra??

Min dotter är 12 år. Hon har nu blivit magsjuk, hur gör man då?? Jag kan absolut inte lämna henne ensam i det här skicket! Hur gör ni andra? Vill ju inte förlora min semester på att vara hemma nu. Den behöver vi ju för att vila upp oss på sommaren . Hälsning från ensamma mamman.

• Svar på tråden Min dotter 12år magsjuk, ingen VAB, vad göra??
  • engladprick

gå till vårdcentralen så kan du få intyg för vabb :) (hjälp att kunna vabba iaf minns inte hur det gick till)
    min mamma fick det en gång för mig när jag var rejält sjuk som 14åring,

• Nyfiken gul

sjukskriv dig då? Du kanske själv blir sjuk också.  

magsjuka får man faktiskt ta med i beräkningen på dagar som försvinner i "tomma intet" när det gäller semesterdagar, lediga timmar osv .  Förkylning o annat kan dom ju i regel klara hemma själv.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Furstinna
    engladprick skrev 2013-12-03 07:23:49 följande:
    gå till vårdcentralen så kan du få intyg för vabb :) (hjälp att kunna vabba iaf minns inte hur det gick till)

min mamma fick det en gång för mig när jag var rejält sjuk som 14åring,

Fast det är ju en riktigt dålig idé att dra med ett magsjukt barn till vc eller sjukhus!

Du får nog ta ledigt ts.
  • Ängel1307

Tillfällig föräldrapenning vid vård av barn som fyllt 12 men inte 16 år

När kan man få tillfällig föräldrapenning?

Du kan få tillfällig föräldrapenning för ett barn som är 12–16 år om det behöver mer hjälp än vad som är vanligt för barn i den åldern. Det kan till exempel vara

när ett barn med långvarig sjukdom eller funktionsnedsättning blir akut sjukt i en annan sjukdom, eller när grundsjukdomen förvärras när ett annars friskt barn blir svårt sjukt och inte klarar sig själv om du behöver följa med barnet på ett läkarbesök.

Du måste ha ett läkarutlåtande om barnets tillstånd.

Utklipp från försäkringskassan. En 12-åring som är magsjuk klarar sig inte ensam (tycker jag..) och du bör få ett intyg från läkare för det. Ring direkt och boka in besök eftersom du måste ha läkarintyg, eller om de kanske kan skicka så slipper du dra ut flickan. Jag vet inte alls vad vc har för rutiner för sånt här...

Krya på sig!

• Duckan

Varför skulle en 12-åring som är magsjuk inte klara sig själv? Jag förstår inte alls det.
    Hon var toaletten är och kan ha en hink vid sängen om hon inte hinner till toa i tid.

• La Lola
    Duckan skrev 2013-12-03 10:21:37 följande:
    Varför skulle en 12-åring som är magsjuk inte klara sig själv? Jag förstår inte alls det.
    Hon var toaletten är och kan ha en hink vid sängen om hon inte hinner till toa i tid.
    Vem ska tömma hinken?
    Vem ska moppa golvet eller bädda rent om hon inte hinner i tid dit hon ska kräkas?

Jag skulle aldrig lämna en magsjuk 12-åring ensam.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Duckan

Kan inte se hur en 12-åring inte kan pricka hinken? Min dotter har klarat det sen hon var 5. Att tömma en hink tycker jag en 12-åring borde klara av.

• Duckan

Jag vet att alla barn är olika, men kan verkligen inte se att en 12-åring inte klarar sig själv. Kan inte minnas att min mamma vabbat en dag efter jag var 10. Förvisso var jag inte sjuk så ofta, men ändå. Magsjuka har jag haft och då stod hinken vid sängen under natten och dagen.
    Nåväl, ts får väl ta en semesterdag om det är så.

• La Lola
    Duckan skrev 2013-12-03 10:27:54 följande:
    Kan inte se hur en 12-åring inte kan pricka hinken? Min dotter har klarat det sen hon var 5. Att tömma en hink tycker jag en 12-åring borde klara av.
    Du har aldrig råkat kräkas på fel ställe när du varit magsjuk?
    Det har jag som vuxen.

En 12-åring kan säkert tömma en hink.
    Men ska de verkligen behöva göra det när de är sjuka? Det tycker inte jag.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • amalie79
    Duckan skrev 2013-12-03 10:27:54 följande:
    När jag som 17-åring fick magsjuka och svimmade på golvet, i nedskiten morgonrock och i mina egna spyor, då var jag glad att jag hade en mamma som stannade hemma med mig i två dagar. För när det väl var över så var jag dessutom så yr att jag inte klarade att gå utan någon bakom mig.

Självklart lämnar man inte en 12-åring ensam, hade inte ens lämnat min man med en sådan sjuka och han är snart 40.
Svar på tråden Min dotter 12år magsjuk, ingen VAB, vad göra??