tidsuppfattning
När lär de sig tidsuppfattning?
När lär de sig tidsuppfattning?
Definiera tidsuppfattning.
Det är skillnad på att förstå att "snart ska vi gå ut, mamma ska bara borsta håret först!" eller "det är 9 månader till din födelsedag".
Jag vet inte vad som är generellt. Jag har två totalt olika barn. Min äldsta fyller snart 6 år och har benkoll. Han kan klockan sedan rätt länge tillbaka så har förståelse för även sådant som en kvart, en timme etc. Har hyfsat bra förståelse för längd på vecka och månad och år också, då han varit oerhört intresserad av begrepp och vi har haft almanacka alltid. Jag har även en 4,5-åring som inte vet om det är natt eller dag höll jag på att säga . God dag yxskaft verkligen. Han är inte goddag yxskaft generellt, men han är och har alltid varit helt ointresserad av veckodagar och tid och liknande och har fortfarande ruskigt svårt för begrepp som i morgon, igår, ikväll etc. Säger man att vi gjorde något i morse, så svarar han argt att nej, det var idag. Säger man att vi gjorde något igår så tittar han lite frågande på en och frågar "Dagen före idag?". Han har inte mycket till tidsuppfattning. Säger jag att vi ska gå om en timme så frågar/säger han:
A) Är det länge kvar då?
B) (Argt) Jag vet väl inte hur länge en timme är!
Tänker på tex om en kvart, om 5 min osv