• camillas1985

Tips på julbak utan choklad.

Jaha julbaket föll så klart på mig (som inte har något att göra med tre småbarn, jobb och flytt på gång Flört).
    Frågan är vad jag ska hitta på för skoj? Hittar själv bara en massa goda recept på bakverk med choklad i och jag vet att vi har en i familjen som inte kan äta det. Har tänkt göra snickerskakor och enkla choklad och cornflakestoppar men hmm mer då? Vill ha tips på saker som är lätta att göra och som inte kräver så många konstiga ingredienser då ekonomin är riktigt usel denna månad Obestämd.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Svar på tråden Tips på julbak utan choklad.
  • straw2008

Marsipan det finns superroliga mallar på ikea som gör snögubbar osv. O allt med kola o nötter !!

I kinamockaskogen.....
  • Mamori

Vad i chokladen är det som inte fungerar? Det finns många sorters specialchoklad för de som är allergiska mot något i chokladen.

• camillas1985

Vet inte vad det är han inte tål vet bara att han får migrän om han äter det. Men jag vill ändå inte göra allt med choklad man vill ju ha lite olika att välja mellan. Gärna saker utan nötter då min pappa är allergisk och det är ju redan nötter i snickerskakan.

• MajaK

Saffranskakor, antingen som sockerkaka eller bulle med mandelmassa i, supersmarrigt =)

• Migas

Du skulle ju kunna göra fudge, typ Tomteskums fugde; http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/page/2/ eller olika sorters knäck (smörknäck, vanlig knäck utan mandel, vanlig knäck med mandel, vanlig knäck med choklad osv). Vad det gäller knäck finns det ju dessutom enkla recept på hur man gör det i micron (som gör att det går fortare och smidigare)

Där har du några grundidéer som sedan går att variera  

• Ann Nelly

Egengjorda marshmallows är gott.

www.tasteline.com/Recept/Marshmallows

www.recept.nu/ernst_kirchsteiger/efterratter_och_godis/agg_och_mejeri/hemmagjorda_marshmallows/

Finns massa recept på nätet. Vet inte vilket som är bäst dock, har inte provat själv.
    Det är plastsvärfar som brukar göra till jul.

Kola går ju att göra med massa olika smaker också.

Kokostoppar är ju enkelt och billigt, kan piffas upp med finrivet apelsinskal i eller med hackade aprikoser i.

• Mama69

Om du vill baka så gör mandelmusslor, struvor och gorån - inte nötter, inte choklad och klassisk julkakor som nästan ingen orkar göra egna av längre = du blir julens hjälte

• camillas1985

Tack för era tips ska kolla genom allt.  Känner verkligen inte för att baka alls då jag flyttar i helgen och ska ha barnen första veckan men det blir nog bra får vi tro på.

• camillas1985

Fortsätt gärna att fylla på med tips =). Det ska vara enkelt och inte innehålla för mycket konstigheter.

• EmSaH

Knäck :) även om det inte är något bakverk hör det ju julen till :) microknäck är jättesmidigt!

1dl grädde

1 dl socker

1dl sirap

Kör på full effekt i micron i 8 minuter, gör kultestet, om det inte blir en kula kör en liten stund till tills kultestet blir bra. Sen i med 1/2dl krossad mandel (eller varför inte krossade polkagrisar?)

Häll i formar, ställ i kylen. Klart

• Nyfiken gul

vad sägs om vanliga kakor ? 

Gör riktiga mördegskakor  tex brysselkex, bondkakor, kolakakor osv. 

Superenkla att göra , tar noll tid och inget krångel.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Tips på julbak utan choklad.