Erfarenhet av depression hos barn? (8-åring)
Hej! Vill börja med att be om ursäkt för kompakt text, surfplattan har sina svagheter. Hoppas ändå att någon orkar igenom mitt förtvivlade inlägg. Min dotter har en längre tid orsakat mig oro till och från och nu börjar jag vara övertygad om att hon lider av en depression. Gränserna för vad som är normalt och inte är ju minst sagt luddiga, men hon visar mer och mer tecken som gör mig ordentligt rädd. En första kontakt med BUP är tagen idag, blir uppringd senare. Igår skrämde hon upp oss rejält. Hon är 8 år och går i tvåan och kan inte alls hantera motgångar längre. Egentligen tror jag det pågått alldeles för länge redan. Minst ett år. Men eftersom det hela tiden svänger mellan bra och dåligt så känner jag mig så löjlig när hon är glad och skuttar omkring och flamsar med sina kompisar. Hon hade haft en bra dag igår, lekt utan konflikter med kompisar där det BRUKAR uppstå bråk, och dom var glada över det allihopa, och stolta över sig själva. Efter fritids lekte hon ute i säkert två timmar, nåt hon aldrig brukar ha intresse för. När hon kom in var hon trött och hungrig men härligt rosig om kinderna och glad. Hon åt middag och senare på kvällen när det var dax för kvällsmat ville hon ha den i vardagsrummet. Till saken hör att jag hade bestämt mig för att vara hemma med ett förkylt yngre syskon idag, något hon inte var glad över. Hur som helst bryter hon fullkomligt ihop. Gråter, hyperventilerar och säger att det bara snurrar runt runt i huvudet. Allt för att jag vill att hon ska komma in i köket och äta tillsammans med mig. Jag berättade bara snällt att nu låter jag maten stå framme i fem minuter till och du får komma in om du vill ha, annars plockar jag undan. Jag gick inte med på att hon skulle äta framför teven, den trollbinder alldeles för mycket som det är. När hon gråter och är hysterisk frågar jag vad det är, vilket hon inte kan svara på, jag frågar om hon inte är hungrig och varför hon gråter. Då svarar hon att hon är jättehungrig men att hon inte vill äta, för att straffa sig själv. Varför hon ska straffas kan hon inte svara på. Det slutar med att hon blir inburen av sin pappa, att vi brer en smörgås åt henne och att jag och hon sen lägger oss i sängen med en bok, även om hon helst ville landa framför teven igen. Vi låg säkert 1,5 timma och mös och hon var glad och sjöng sig till sömns sen, som om inget hade hänt. Nu var det här bara ett litet exempel, men såna här överreaktioner är vanliga. Hon kan absolut inte hantera stress och konflikter. Hon är alltid arg och irriterad, sällan glad, har svårt att längta efter saker, är mörk i sinnet, känner sig värdelös, klankar ner på sig själv, går inte att engagera i saker, tar aldrig initiativ etc. Enda gången hon är riktigt lycklig är när hon får äta snask, choklad. Och jag är övertygad om att det är ett tröstätande. Men nu har jag sett att hon ändrat matvanorna åt andra hållet med, äter mindre, bryr sig mindre om mat. Jag har trott att det rör sig om minskad aptit, eller att hon tagit till sig när vi pratat om att känna efter ordentligt om man verkligen är hungrig eller bara sugen. Men nu är jag rädd att det är ett självskadebeteende, att hon straffar sig själv. Jag är så sjukt orolig. Och har läst massor om depressioner hos barn, nåt jag inte trodde förekom i princip. Nu är jag övertygad om att det är vad hon lider av. Jag hade själv ångestproblem för något år sedan, och hennes pappa medicinerar mot depression (och klarar sig bra på det) så det finns ju i familjen. Är det någon som sv.wiktionary.org/wiki/skenhelig erfarenhet själv av hur det är att ha ett deprimerat barn, gärna i liknande ålder som mitt barn. Och hur det är som frustrerad förälder att själv ta på sig skulden och kunna bearbeta det? Jag känner själv ett enormt behov av stöd för att ta mig igenom det här. Jag kan se en hel massa saker jag gjort fel, som jag är övertygad om att det haft betydelse.