• Anonym (Lantisen)

Min man gillar inte djur. Så j-a tråkig!

Jag är en fd stadstjej som flyttade ut i mörkaste Småland för kärlekens skull. Nu bor vi i ett stort hus med skog på ena sidan och åker på den andra. Det blir lätt lite ödsligt här. Jag tycker att om man bor såhär idealiskt ute i skogen så är det jättemysigt att ha lite djur. Jag skulle vilja ha en hund eller katt. Min man är allergisk mot katt så det går såklart bort. Men en liten hund vore mysigt och det är något som jag har längtat efter länge. Jag älskar att promenera och jogga och det vore trevligt med lite sällskap då mina barn fortfarande är för små att hänga med så långa sträckor.

Han säger tvärt nej. Han säger tvärt nej till ALLA djur. Han tycker inte om djur och vill inte ta något ansvar för dem. Det kvittar att vi andra i familjen säger att han inte behöver. Om han inte vill ha då ska ingen ha, typ. Så ja, hur gör man? Hur har ni andra med rövtråkiga respektive gjort? Gillar ni bara läget eller lobbar ni för att få er vilja igenom?

• Svar på tråden Min man gillar inte djur. Så j-a tråkig!
  • Philippa

Tuff sits... men jag hade inte skaffat djur om min make hade vägrat.

• Nöjd man

Varför är det så viktigt för dig ?

Du tycker han är tråkig och kanske han tycker att du är orealistisk. Ni måste tillsammans ta reda på varför ni båda tycker som ni gör. Lyssna på varandra och var öppen för nya lösningar och möjligheter.

Ni lever i ett förhållande och då tycker jag att det är ens ansvar att vara lyhörd för sin partner samtidigt som man måste vara ärlig mot sig själv och stå upp för det som är viktigt för en själv.

• Anonym (djurapa)

Tråkig för att han inte vill ha djur? Jag gillar inte heller djur (bortsett från fåglar), och speciellt inte hundar och katter. Hade min tjej sagt att jag är tråkig och klagat på att jag inte vill ha djur hade jag blivit ganska sur. Flytta hon till mig för min skull eller för ett djurs skull? Djur finns i skogen, du kan titta på dem där. Och dessutom kan du ha kul med din kille. Är han tråkig i allmänhet får du ta ett snack med honom att hitta på saker tillsammans så ni inte blir uttråkade på varandra.

• Fia 28
    Anonym (djurapa) skrev 2013-12-03 11:07:08 följande:

Tråkig för att han inte vill ha djur? Jag gillar inte heller djur (bortsett från fåglar), och speciellt inte hundar och katter. Hade min tjej sagt att jag är tråkig och klagat på att jag inte vill ha djur hade jag blivit ganska sur. Flytta hon till mig för min skull eller för ett djurs skull? Djur finns i skogen, du kan titta på dem där. Och dessutom kan du ha kul med din kille. Är han tråkig i allmänhet får du ta ett snack med honom att hitta på saker tillsammans så ni inte blir uttråkade på varandra.

• Vitrysk hockeyhjälte

Ett djur förtjänar kärlek och omtanke från alla som det flyttar in hos. Att en i familjen inte vill räcker alltså i min värld gott och väl som skäl att avstå.

Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (En annan lantis)

Jag förstår dig så väl, TS!

Jag gängade också med en stadskille uppvuxen utan djur och utan vilja att skaffa djur. Mens å sakteliga började han förstå grejen med djur.... Och efter tio år var det han som ville köpa gård, skaffa flertalet djur etc

• Anonym (Lantisen)
    Nöjd man skrev 2013-12-03 11:01:43 följande:

Varför är det så viktigt för dig ?

Du tycker han är tråkig och kanske han tycker att du är orealistisk. Ni måste tillsammans ta reda på varför ni båda tycker som ni gör. Lyssna på varandra och var öppen för nya lösningar och möjligheter.

Ni lever i ett förhållande och då tycker jag att det är ens ansvar att vara lyhörd för sin partner samtidigt som man måste vara ärlig mot sig själv och stå upp för det som är viktigt för en själv.

Jag vet inte varför det är så viktigt. Tycker om djur i största allmänhet. Kunde inte ha djur i stan och jag har intresse för natur. Dessutom är det en social sak. De flesta här omkring har ju många djur (hästar, hundar, katter) så det är ju sådant man pratar om. Det tillhör livsstilen här ute. Finner det inte speciellt orealistiskt att ha en liten hund.
    Men sedan förstår jag ju att alla inte tycker att djur är mysigt. Det är inget jag kräver att någon ska tycka heller. Men jag har svårt att förstå varför man är så totalt avig. Hur fruktasnvärt kan det vara, liksom =)
    Så jag tycker nog allt att han är tråkig med sin inställning och skulle vilja att han blev lite mer intresserad av djur och växter han också.
  • Anonym (En annan lantis)
    Anonym (djurapa) skrev 2013-12-03 11:07:08 följande:

För mig och för många andra så är djurkontakt så viktigt att det faktiskt inte är OK att kompromissa med det intresset livet ut. Hur mycket jag än älskar mannen.
  • Batwomen

Helt ärligt? Så hade jag bytt ut karln. Skulle aldrig kunna leva ett liv utan djur. Å andra sidan hade jag inte blivit ihop med någon som inte gillar djur heller

• Nöjd man
    Anonym (Lantisen) skrev 2013-12-03 11:13:44 följande:
    Jag vet inte varför det är så viktigt. Tycker om djur i största allmänhet. Kunde inte ha djur i stan och jag har intresse för natur. Dessutom är det en social sak. De flesta här omkring har ju många djur (hästar, hundar, katter) så det är ju sådant man pratar om. Det tillhör livsstilen här ute. Finner det inte speciellt orealistiskt att ha en liten hund.
    Men sedan förstår jag ju att alla inte tycker att djur är mysigt. Det är inget jag kräver att någon ska tycka heller. Men jag har svårt att förstå varför man är så totalt avig. Hur fruktasnvärt kan det vara, liksom =)
    Så jag tycker nog allt att han är tråkig med sin inställning och skulle vilja att han blev lite mer intresserad av djur och växter han också.
    Det kan vara fruktansvärt för honom. Tycker inte du ska förminska honom här på FL där han inte kan försvara sig. Tänk att han kanske tycker att du skulle ändra på dig som du inte känner att du vill. Hur skulle du då reagera ? Börja med att ha respekt för varandra och varandras känslor. 
Svar på tråden Min man gillar inte djur. Så j-a tråkig!