Börja om tillsammans efter Skilsmässa?
Jag är skild från barnens pappa sedan drygt ett år. Vi var gifta i ca 10 år och har två barn i förskoleåldern, varav ett med funktionshinder. Jag har dessutom två barn innan. Vi skilde oss då vi hade mycket konflikter och vi hanterade konflikterna dåligt. Vi hade tråkiga bråkmönster där vi båda blev väldigt upprörda när vi bråkade och vi kunde liksom aldrig lösa konflikterna. Jag kunde känna mig väldigt påhoppad av honom då när han väl blev arg verkligen tappade humöret och gick åt (verbalt) på min person som ofta gjorde mig ledsen.
Parallellt med det här "dåliga" så hade vi bra saker också, vi har haft många vardagsstunder med familjen som varit bra. Sista två åren innan skilsmässan var det många påfrestningar med sjukdom och vårt barns funktionshinder och bråken hamnade i en negativ spiral. Trots famrådgivning var det som det bara gick åt ett håll-skilsmässa. Vi skilde oss, sålde huset, köpte egna boenden och jag har hållit distansen för att orka bygga upp mitt egna liv. Första halvåret så hade vi begränsad kontakt och vi har båda dejtat andra. Föräldrakontakten har varit bra och vi har löst allt löpande kring barnen och även gjort vissa saker ihop.
Nu när det gått över ett år har vi inte haft någon konflikt på ett halvår och vi har setts mkt kring barnen då vårt barns funktionshinder ger mkt möten med skola etc. Vi har båda varsitt nytt förhållande på rätt "lättsam" nivå.
Jag har börjat få funderingar på om vi skulle kunna gå i samtal som par för att se om vi skulle kunna få det att funka igen. Bakgrunden till dessa tankar är just att konflikterna inte finns kvar längre, vi har haft trevligt när vi setts med barnen och att det är väldigt slitigt för både vuxna och barn med varannan vecka (kanske mkt pga funktionshindret).
Samtidigt undrar jag om jag luruar mig själv. Kanske är det omöjligt att ändra på gamla mönster? Vi har ju båda nu en tillvaro som flyter på, ordnat boende, barnen har vant sig, vi träffar personer som är bra/trevliga.
Jag saknar familjeliv men vill inte hamna i något dålit. Vårt yngsta barn är bara 4 år, jag kan önska att vi levde som en familj samtidigt som jag mådde väldigt dåligt sista året i äktenskapet. Har någon reflektioner/erfarenhet kring detta?