• Philippa

Hur stor buffert bör man ha i hyresrätt?

Som rubriken... om man är två vuxna, två barn o bor hyresrätt, hur stor buffert bör man då ha?

• Svar på tråden Hur stor buffert bör man ha i hyresrätt?
  • tjej87

Jag tycker det beror på hur säker anställning man har. Har båda vuxna säker anställning och bra a-kassa om oturen skulle vara framme så räcker väl 3 månadslöner en bra bit. Men om man har osäkrare jobb, t.ex varierande antal timmar, behovsanställd etc så hade jag personligen velat ha mycket mer, iaf 6 månadslöner.

• Anonym (Repp)

100 000 skulle jag tycka men det beror på vad ni tjänar.

• Philippa

Vi har båda fast arbete med löner på ca 27000 kr i brutto......

• Philippa
    Philippa skrev 2013-12-03 13:40:56 följande:
    Vi har båda fast arbete med löner på ca 27000 kr i brutto......

Per person alltså
  • Anonym (hamstern)

Om ni har möjlighet: minst så mycket att i klarar alla nödvändiga utgifter i tre månader. Och om ni har bil och är beroende av den kan det ju vara bra att ha en extra slant till reparationer. Själv är jag en hamster och är nog inte nöjd förrän sparpengarna räcker för att försörja mig fram till min hundraårsdag. Men det är inget jag rekommenderar, det är bara nojigt. ;)

• Anonym (Repp)
    Philippa skrev 2013-12-03 13:41:11 följande:

Per person alltså
    Då tycker jag ni kan ha  mer,  beroende på er hyra. Jag hade velat ha 150 som minst.
  • Curlie

Så att man klarar karenstid innan a-kassan träder in vid arbetslöshet, så att man klarar oväntade utgifter och att bilen går sönder (om man har bil).

• Anonym (L)

Jag tycker det alltid är bra att ha pengar sparade. Tycker det är lämpligt att ha månadskostnader för en eller två månader som buffert och blir det mer långvarigt eller dyrare än så kan man sälja av fonder/aktier/ta ut pengar från högräntekontot. Känns inte som någon mening att ha 100k liggande på ett vanligt konto bara för att.

• Anonym (Repp)
    Anonym (L) skrev 2013-12-03 14:27:15 följande:
    Jag tycker det alltid är bra att ha pengar sparade. Tycker det är lämpligt att ha månadskostnader för en eller två månader som buffert och blir det mer långvarigt eller dyrare än så kan man sälja av fonder/aktier/ta ut pengar från högräntekontot. Känns inte som någon mening att ha 100k liggande på ett vanligt konto bara för att.
    Sa inget om ett vanligt konto, där räcker det väl med 30 för glasögon, tänder och nån bilreparation.
    Självklart kan pengarna bättre ligga på ett fondkonto t.ex.
  • Anonym (Vaddå)
    Philippa skrev 2013-12-03 13:41:11 följande:
    Per person alltså

Sparar ni inte?
  • Philippa
    Anonym (Vaddå) skrev 2013-12-03 14:40:52 följande:

Sparar ni inte?

Jo, absolut. Men jag frågar vad som är lämpligt att ha i buffert som man snabbt kan komma åt....
Svar på tråden Hur stor buffert bör man ha i hyresrätt?