• honeydew

Lågt blodvärde hos bebis

Min bebis är endast två månader och fick en infektion som hjälptes med penicillin. Läkaren anmärkte att hennes blodvärde var lite för lågt, ca 90 och tog fler tester för att kolla upp det. Har ej fått resultat än eller info om varför det var för lågt, men berodde nog inte på infektionen, sa han.
    Någon som vart med om liknande?
    Googlar man så får man ju bara upp worst case scenario...

• Svar på tråden Lågt blodvärde hos bebis
  • lakrits77

Vilket blodvärde? Trombocyter? De kan bli lägre efter infektion. Är det trombocyter/ blodplättar så är 90 ändå ett ok värde .

• Lowika

Min lille killes Hb var nere på 80 vid 4 månaders ålder. Då hade han också stannat i växten sedan en månad. Tydligen hade jag för lite mjölk och han klagade inte....

Han fick tilläggsmatas och järndroppar. Det tar ganska lång tid att bygga upp igen, så det var bara att klämpa på med katrinplommonpure eftersom järndropparna gjorde honom hård i magen. Ett halvår senare var han ok i värdena igen.

• honeydew
    lakrits77 skrev 2013-12-05 13:33:24 följande:
    Vilket blodvärde? Trombocyter? De kan bli lägre efter infektion. Är det trombocyter/ blodplättar så är 90 ändå ett ok värde .

Är osäker på vilket värde läkaren sa. Skulle vilja säga att han nämnde blodvärde OCH trombocyter, att båda värden var i underkant. Fick tillbaka svaret på blodprovet och det var oförändrat. Men ingen åtgärd eller fler undersökningar just nu. Återbesök om tre månader istället för att se att det gått upp. Så det lät ju inte som något akut. Bebis flaskmatas endast och ammas ej, om det kan påverka...
  • lakrits77

Min dotter fick låga trombocyter vid födseln. Fast det var antikroppar från mig då jag under graviditet var väldigt sjuk på slutet ( lunginflammation , öroninflammation ) mitt värde var 10 ska vara 150-400 och dottern hade 5. Men hon blev tillslut behandlad då värdet sjunk under 5. Blev frisk efter det. Mitt värde pendlar mellan 60-80. Har kronisk ITP som det heter. Barn får oftast tillfällig . Kommer ofta i samband med infektion. Inte så vanligt dock, men det händer. Mitt värde nu är helt ok. Lever som vanligt. Så 80 är helt ok. De vill nog bara hålla koll så det inte går ner. Sök på ITP barn, finns bra info på nätet.

• a no nym

Barn föds oftast med högt blodvärde, sedan sjunker det stadig tills de själva börjar bilda blodkropparna. Det kan ta lite länge tid för vissa barn, exempelvis förtidigt födda. De kan då få blod och eller järnmedicin. I de flesta fall är det inget knas.

Svar på tråden Lågt blodvärde hos bebis