Anonym (Bra) skrev 2013-12-03 20:34:50 följande:
Jo men i verkligheten brukar de flesta borgenärer se till att förnya/bryta preskriptionen så ofta som behövs för att skulder inte skall preskriberas och anmärkningarna förnyas.
När jag var skuldsatt och hade fått möjlighet till privat lån, började jag förhandla om en ackordslösning och då var det vissa som skickade in till KF (under pågående förhandling) för att förnya anmärkningarna, så att det skulle vara så lång tid som möjligt kvar tills sista anmärkningen försvann.
Ja och förnyar de som blir det ju en helt ny anmärkning. Det jag anser vara fel är att om Kf ber mej fylla i ett papper om hur min ekonomi ser ut så får jag en ny anmärkning, om de gör ett registersök på mej så får jag en ny anmärkning osv osv. Jag har inga problem med att det blir nya anmärkningar när ett företag förnyar en skuld så att den inte preskriberas.
Men säg att jag har en statlig skuld, den preskriberas efter fem år. Efter tre år är anmärkningen borta. Skulden finns kvar, anmärkningen är borta. Så när det är nio månader kvar tills det gått fem år då gör kf en koll på om jag har betalningsförmåga och vips har jag en ny anmärkning.
jag anser att man skall betala sina skulder, jag har skulder hos Kf, men längtar efter den dag då jag får ett jobb och kan betala bort dem.
Ts stort grattis, det måste kännas hur skönt som helst