• 1987varettfintår

1000:- i veckan på mat?

Visst borde man väl klara sig på 1000:- i veckan i matkostnad på 2 vuxna och en 3 åring?

Tar gärna emot tips på bra och billig mat samt vad man kan spara in på!!

Tack!

• Svar på tråden 1000:- i veckan på mat?
  • Fjärilslarv

vi är två vuxna som äter för 1000kr i veckan, men den maten vi gör blir mkt matlådor så det borde funka för er med (då menar jag alltså allt som köps från Willys).

Vi köper kött av en bonde, det gör att vi sparar massor med pengar på kött och så är det ekologiskt så man blir glad i hjärtat. alla har inte den möjligheten såklart men då gäller att bunkra när saker är billigt.

vi äter frukt och grönt varje dag, och både maken och jag äter matlåda till lunch. 

har inga konkreta tips på billig mat, men ett tips som du kanske redan vet är att skippa grädde och creme fraishe etc i köttfärsåsen (vad nu den ska dit och göra från början?) och göra såsen på en tomatbas istället. 

annars är det nog att köpa när saker är billiga tror jag på. är köttfärsen billig så köp 4-5 kg och frys ned i fryspåsar med 500g i varje osv. likaså med kyckling och fläsk (om ni äter det) och fisk.

kolla igenom reklambladen varje vecka över erbjudanden och skriv matsedel?. ät mat efter säsong?.

• Fjärilslarv

och så de klassiska tipsen:

1) Baka eget bröd,

2) Jämför priser.

3) Handla alltid utifrån en lista och håll dig till den.

4) Baka eget fikabröd (om ni gillar sånt), egna snacks osv osv istället för att köpa.

5) Saft är mycket billigare än läsk.

6) En sodastream är billigare än köpevatten (vad jag vet i alla fall) och miljövänligare.

7) Om grönsakerna är dyra så använd frysta.

8) rotfrukter är i säsong nu.

hm hoppas du blev lite klokare? =).

• La Lola

Jamen jösses! Såklart borde ni det.

Skriv matlistor o handla inget onödigt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • sportpappa

Vi handlar mat för 3-4000 kr per månad utan att vi försöker spara. Vi gör en veckomatsedel och sen håller vi ganska strikt till den, men på den så står det ofta med hämtmat 1-2 ggr per vecka och jag vill ha någon chipspåse till helgen och vi väljer ofta ekologiska alternativ.

• Tobby

Vi handlar i snitt för 700kr i veckan o är två vuxna , en 17 åring , en 14 åring o 1 4 åring o en katt

• 1987varettfintår

dåså, känns som att 1000:- är en rimlig veckobudget då!! Glad ska ju iof ingå hygienartiklar och sånt också, och blöjor...men det borde ju funka iaf!

• Familjen Fri

1000 kr i veckan är en helt klart realistisk budget för mat och vissa förbrukningsartiklar. Lägre än så får man börja planera lite mer i detalj för att äta bra mat..

• Snigelkott

att köpa torkade bönor och linser och koka och pytsa i den mesta maten är både gott, nyttigt och billigt. Proteinrikt och fullt med kostfiber som är bra för det mesta. :) baljväxter är grymt underskattat!

• TomMon

Det går utan problem! Vi är en familj på 2 vuxna, 2 barn (6 och 5) och en hund och vårt matkonto är på 4000kr per månad!

Vi har veckomatsedel, vi storhandlar en gång per vecka och vi handlar i stort sett aldrig färdigmat/hämtmat.

• Scruffy
    TomMon skrev 2013-12-28 19:02:24 följande:
    Det går utan problem! Vi är en familj på 2 vuxna, 2 barn (6 och 5) och en hund och vårt matkonto är på 4000kr per månad! Vi har veckomatsedel, vi storhandlar en gång per vecka och vi handlar i stort sett aldrig färdigmat/hämtmat.

Har du lust att dela med dig av en veckomeny? Nu under januari har jag snålat , försökt handla det mesta på willys. Ätit mycket ur frysen och tagit vara på rester. Månaden landade på 4900 kr. Annars har vi legat på mellan 6-7000 kr. Vi ör två vuxna och två barn på 7 och 8 år. Vet inte hur jag ska lyckas hålla oss på 5000 i månaden.
  • TomMon

En sak som bidrar till att hålla ner kostnaden för oss är att vi varje år köper en hel gris. Det ger oss köttfärs, kotletter, karré etc och håller nere inköpen på kött. Men vi äter såklart mer än gris! :)

Är just nu inte stolt över de halvfabrikat vi använder men med två små barn och ett tredje på väg så är det lögn för oss att orka något annat.

Tex:

Måndag: spagetti med pastasås (antingen Coops färdiga på glasburk eller egenkryddad med krossad tomat som bas)

Tisdag: ris och stekta kycklingbitar

Onsdag: pommes och kotlett

Torsdag: pasta och köttbullar

Fredag: tacos (!)

Lördag: någon grillad köttbit, potatis,sås

Söndag: lax med potatis och hemgjord citronsås

Till varje måltid är vi noga med grönsaker, det gillar hela familjen. Köper inte mycket ekologiskt, tar det billigaste, sorgligt men sant.

Vad vi då kan tänkas inhandla den v (oftast handlar vi mer av en sort när de säljs ut, vi går igenom reklambladen varje v inför veckohandlingen):

Spagetti (tar den sort som reas ut)

Krossad tomat/pastasås

1 pkt kycklingfilé (betalar aldrig mer än 60kr/kg)

Tortillabröd

Gurkor

Tomater

Rödlök

Äpplen

Bananer

Annan frukt

Potatis

Mjölk

Filmjölk

Plus ev saker som håller på att ta slut hemma, typ toapapper, tandkräm etc. En veckohandling går sällan på mer än 1000kr.

Hoppas det var till någon hjälp!

• TomMon

Ofta passar vi på att göra stora grytor eller gratänger av olika slag som vi sedan fryser in i portionsformar och har mitt i veckan, det rekommenderas, inte minst pga hur smidigt det är att bara värma när hela familjen är helt slut och hungrig.

• gbgumman

Vi är två vuxna och två barn som äter för under 5000kr i månaden. Vi äter jättebra mat mycket eko och bara svenskt kött. Men det slinker även ner en del onyttigt och lyxvaror.

• Budgetbabes1

Lever du också under en tight budet? Besök gärna den här bloggen för att få
    värdefulla tips om hur du lever rikast med lite pengar.

www.budgetbabes.tumblr.com

Svar på tråden 1000:- i veckan på mat?