Skydda SGI
Hej
Visst skyddar man sin SGI om man tar ut tex 1/4 eller 1/8 dag?
Och hur gör man om man vill skydda sin SGI om man jobbar 80% fördelat mån-fre, Tar man ut en dag på helgen?
MVH S
Hej
Visst skyddar man sin SGI om man tar ut tex 1/4 eller 1/8 dag?
Och hur gör man om man vill skydda sin SGI om man jobbar 80% fördelat mån-fre, Tar man ut en dag på helgen?
MVH S
Hej!
Vi behöver veta vilken din ordinarie arbetstid är innan vi kan lämna ett svar till dig.
Ett exempel:
Om man har en ordinariearbetstid på 100% och man går ner i tid till 80% för att vara föräldraledig. Man behöver då ta ut föräldrapenning motsvarande tid man går ner. I detta exempel behöver man då ta ut minst 1 dag per kalendervecka för att skydda SGIn. Man kan ta ut dagar på sjukpenning- och/eller lägstanivå.
Vill du ta ut en hel dag på helgen och den är arbetsfri så är det lägstanivå dag du kan ta ut. Vill du ta ut sjukpenningnivå dagar kan du ta ut dessa under veckan motsvarande tid du går ner. Antingen fördela det per dag om du slutar tidigare per dag eller en hel dag om du är ledig hel dag. Det finns fem omfattningar att välja bland: 1/8, 1/4, 3/4, 1/2 och 1 dag.
Hälsningar Ellen,
handläggare
Ok, så om jag jobbar tors-fre dvs 40% är sgin inte skyddad om jag tar ut 1/8 mån-ons?
Hej!
Jag vet inte vilken din ordinarie arbetstid är. Men motsvarande tid du går ner i arbetstid behöver du fylla upp med föräldrapenning.
Hälsningar Ellen,
handläggare
Ok då vet jag.
Min arbetstid är 100%.
Nåväl, då har jag tre månader med inte 100% jobb/föräldraledighet. Inte hela världen, eller hur?! ;)
Satsar på ordning o reda från januari 2014! :)
Tack för dina snabba svar och ha en go dag!
MVH S