• Anonym (??)

Bajs som flyter eller sjunker??

Jag har haft problem med min mage ett längre tag och var igår hos min familjeläkare på VC... han ställde en massa frågor bla om min avföring sjunker eller flyter i toasolen....

Varför frågade han det?

Vad är "bäst".... när den sjunker eller flyter?

Kan någon förklara för mig?

Jag blev så ställd att jag tänkte inte på att fråga förren jag kom hem.....

• Svar på tråden Bajs som flyter eller sjunker??
  • Anonym (me)

Det flyter väl bara om det är löst..så han ville väl mer veta konsistensen..

• Påven Johanna

Sjunkande. Finns flera otrevliga sjukdomstillstånd där ett av symptomen är flytande avföring. 

• Fridayyy

Jag har läst att det handlar om hur fet mat man äter...men jag minns inte om det var bra om det flöt eller inte...Skrattande Kunde du inte ha frågat???

• Anonym (bajsare)

Flytande eller sjunkande säger inte allt. Jag har ofta flytande avföring när jag mår bra, och sjunkande när jag är dålig i magen. Det handlar om hur hårt packade korvarna blir i tarmen; är de inte så hårt packade utan består av hopsatta kulor så kan det finnas luft/gas i dem som gör att de flyter. Läkaren vill nog alltså också veta om konsistensen och kanske också om nyansen av brunt.

• Anonym (Usch)

Jag är nästan alltid hård i magen och oftast när avföringen är mer "normal" så sjunker det, annars så flyter det oftast om det är lite mindre klumpar...

Jag vet dock inte vad det beror på, men vad är det för problem du har?

Jag har aldrig fått den frågan nämligen...

• Anonym (??)

Jag har ofta illamående... avföringen är olika konsistens jämt... ibland sjunker den och ibland flyter den.....

• Maaalin86

Flytande avföring kan tyda på problem med gallan, då ofta i kombination med vit/kittfärgad/avfärgad avföring. Kan vara därför han undrade också.

Svar på tråden Bajs som flyter eller sjunker??