• Glad i hågen

5-åring som ritar knivar och blod

Ibland kan jag bli fundersam över vår sons teckningar och varifrån bilderna och fantasierna kommer. På dagis hade han bl a ritat en teckning med en som hade en kniv i ögat och blod som sprutade. Jag blev helt förskräckt! Han får inte se på några otäcka filmer eller dataspel. Spelar han minecraft är det fredliga versionen. Men i hans lekar är det ofta att nån är ond och det ska slåss och kraschas och mosas och jagas.
    Känns detta igen av andra eller är det nåt man bör oroa sig för?

• Svar på tråden 5-åring som ritar knivar och blod
  • Pikku Enkeli

Åldern. Den där fasen har många i den åldern. Och inspiration kan han ha fått av jämnåriga som sett hemskare saker än din son. Don't worry.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • såärdet

låter väl inte så farligt. Barn går igenom många faser och det kan lika gärna vara andra barn på dagis som lekt saker med vapen och så har han varit med.

När mina barn gick på dagis var de en period lite bekymrade för min ena son som ALLTID bara valde att rita med svart. Svart, svart, svart...men det var inget som tyngde honom eller så, han tyckte nog bara det syntes bra med svart :)

• Glad i hågen

Phu, skönt att höra. Faktiskt tror jag att det där med kompisar spelar in, men man vill ju inte bara skylla det på andra. Men han har ett par kompisar som jag vet får se betydligt värre saker än han, både i spel och på film. Och när han leker med dom så leker han ju deras lekar utan att förstå vad dom egentligen gör vissa gånger. Alltid när han leker, speciellt med en av dom killarna, är det den här typen av lekar och man märker att dom triggar varann.

Bland hans dagisteckningar fanns det också en teckning som han fått av just den kompisen och där var det också mycket knivar och svärd och sånt. Kanske sitter dom där och hetsar varann när dom ritar...

Svar på tråden 5-åring som ritar knivar och blod