• Anonym (Styvförälder)

Ett forum för styvföräldrar eller ett forum för bittra bioföräldrar??

Funderar lite grann på meningen av detta forum. Jag trodde det var till för styvföräldrar för att de ska kunna dela med sig av sina tankar och funderingar, få tips och råd. Precis som forumet för pappor är till för pappor. Det märkliga är att jag får mer svar på mina trådar av bioföräldrar än av styvföräldrar! Tänk om det vore så på pappaforumet att det var fler mammor som svarade där än pappor! Poängen att ha ett eget forum är då lite förlorad. Och så tycker jag det är här, kanske saknas det ett forum för bittra bioföräldrar som vill häva  ut sig sin skit för att deras barn har en styvförälder som är dum i huvudet? (ja det finns såna med!) Kanske ska ni då skriva till FL och be dem skapa en sådan grupp, istället för att häva ut skiten på ex. mig som redan har en biomamma som har fått kontaktförbud (efter allt hon har utsatt mig för). För jag behöver råd och stöd för att behandla min bonusar på bästa sätt, inte mer skit och okonstruktiv kritik. 

• Svar på tråden Ett forum för styvföräldrar eller ett forum för bittra bioföräldrar??
  • nymedlem

Hur vet du att det är bioföräldrar som svarar till dig? Har nog aldrig läst någon som skriver att dom är det.

Själv är jag både biomamma och bonusmamma, får jag skriva i dina trådar enligt dig?

• Anonym (BB)

Jag tror vi är många som är både bio och bonusföräldrar. Menar du att vi inte ska få skriva i detta forum då?

• Anonym (Styvförälder)
    nymedlem skrev 2013-12-04 12:43:30 följande:

Hur vet du att det är bioföräldrar som svarar till dig? Har nog aldrig läst någon som skriver att dom är det.

Själv är jag både biomamma och bonusmamma, får jag skriva i dina trådar enligt dig?

Ja det beror väl på om du känner dig som en styvförälder eller om du känner dig som en bitter bioförälder.
    Jag är bara så himla less på att bli påhoppad när jag ber om råd och lika less på att försvara andra som blir påhoppade. Det är inte konstruktivt att svara "du visste vad du gav dig in på", "du måste köpa hela paketet" "låt barnen träffa mamman mer, så blir det mindre bråk". Jag är också trött på att behöva specificera hur sjuk i huvudet barnens biomamma är, räcker det inte med att hon är SJUK? Eller bli misstrodd att jag inte vill barnens bästa, bara för jag inte sträcker upp händerna och säger: jag ger mig, jag tänker anpassa mig till barnen helt och hållet!
  • Anonym (mm)

Jag tror jag förstår vad du menar. Önskar också det fanns ett forum där man vågar va precis så osäker man är men man måste alltid censurera sig själv för människor som läser och inte har en aning men ändå en jävla massa åsikter.

Jag vet inte om det är just bittra biomammor som är boven, de finns väl också men man får ju aldrig veta, det kan lika gärna vara vuxna styvbarn. Då tänker jag på anonyma som verkligen spyr galla.

Sedan finns de som inte har en aning och skriker "stackars barn" och visst kan det i några fall vara värst för barnen men nu är det en styvförälder som söker stöd och i förlängningen hjälper man väl barnet om även styvföräldrar får komma till tals.

Det är stundom skrämmande se hur folk resonerar.

• Anonym (Bio&Bonus)

Aha, så det finns bara Bonusföräldrar som behöver ventilera och så finns det bittra bioföräldrar?

Du har aldrig funderat på att nyansera dig lite?

Precis som det säkerligen finns bittra bioföräldrar finns det bittra Bonusmammor också, som ibland förvärrar och förstorar situationen eller begär helt orimliga saker.

Sedan uttalar sig ofta en del bonusmammor härinne aggressivt och ibland riktigt elakt om bonusbarnen, i synnerhet i rubriken även om tråden i sig får ett annat innehåll när TS förklarat mer.

• Litet My
    Anonym (Bio&Bonus) skrev 2013-12-04 13:18:26 följande:
    Aha, så det finns bara Bonusföräldrar som behöver ventilera och så finns det bittra bioföräldrar?

Du har aldrig funderat på att nyansera dig lite?

Precis som det säkerligen finns bittra bioföräldrar finns det bittra Bonusmammor också, som ibland förvärrar och förstorar situationen eller begär helt orimliga saker.

Sedan uttalar sig ofta en del bonusmammor härinne aggressivt och ibland riktigt elakt om bonusbarnen, i synnerhet i rubriken även om tråden i sig får ett annat innehåll när TS förklarat mer.
    Sant,, dessutom är väl styv/bonusaförälder ett forum där man även kan skriva OM bonusföräldrar, om man lever med en, har en osv? Ser ingenstans att det bara är bonusföräldrar som får lov att skriva här.
  • Anonym (Styvförälder)
    Anonym (mm) skrev 2013-12-04 13:13:33 följande:
    Jag tror jag förstår vad du menar. Önskar också det fanns ett forum där man vågar va precis så osäker man är men man måste alltid censurera sig själv för människor som läser och inte har en aning men ändå en jävla massa åsikter.
    Jag vet inte om det är just bittra biomammor som är boven, de finns väl också men man får ju aldrig veta, det kan lika gärna vara vuxna styvbarn. Då tänker jag på anonyma som verkligen spyr galla.
    Sedan finns de som inte har en aning och skriker "stackars barn" och visst kan det i några fall vara värst för barnen men nu är det en styvförälder som söker stöd och i förlängningen hjälper man väl barnet om även styvföräldrar får komma till tals.
    Det är stundom skrämmande se hur folk resonerar.
    Det är mkt möjligt att det inte är bioföräldrar som sitter och öser skit, det är kanske är styvbarn, det kanske bara är någon som mår dåligt. Men precis som du väldigt levande beskriver är jag ruskigt trött på att behöva försvara mig och censurera mig. Och trött på att de som svarar faktiskt inte alls är i samma sits som jag är i och därför inte kan förstå.
  • Anonym (Bio&Bonus)
    Anonym (Styvförälder) skrev 2013-12-04 13:22:17 följande:
    Det är mkt möjligt att det inte är bioföräldrar som sitter och öser skit, det är kanske är styvbarn, det kanske bara är någon som mår dåligt. Men precis som du väldigt levande beskriver är jag ruskigt trött på att behöva försvara mig och censurera mig. Och trött på att de som svarar faktiskt inte alls är i samma sits som jag är i och därför inte kan förstå.
    Fast om man uittrycker sig så illa såsom många gör härinne är det inte konstigt om man får svar av ungefär samma kaliber. Ofta är rubrikerna ganska starka, "Vad skööönt nu åker hans unge", "Jag orkar inte med den bortskämda ungen mer", "Jag hatar när mitt bonusbarn kommer".

De som uutrycker sig mer konstruktivt brukar inte bli lika påhoppade.
  • Anonym (Styvförälder)
    Anonym (Bio&Bonus) skrev 2013-12-04 13:24:05 följande:
    Fast om man uittrycker sig så illa såsom många gör härinne är det inte konstigt om man får svar av ungefär samma kaliber. Ofta är rubrikerna ganska starka, "Vad skööönt nu åker hans unge", "Jag orkar inte med den bortskämda ungen mer", "Jag hatar när mitt bonusbarn kommer".

De som uutrycker sig mer konstruktivt brukar inte bli lika påhoppade.
    Du har helt klart en poäng. Men det finns väldigt många trådar som inte är av det slaget, där TS lämnat för mkt åt egen tolkning (= inte uttryckligen skriver att hon inte hatar barnet och att hon vill barnets bästa), som blir som ett slagfält. När jag skriver här så skriver jag för att ge stöd och råd, inte för att trycka ner någon som antagligen har det jävligt jobbigt redan som det är. För det är SVÅRT att vara bonusförälder och det är ännus SVÅRARE att vara en bra sådan. Och jag tror de som det är lätt för, ja de lyckliga jäklarna hänger inte här.
  • nymedlem
    Anonym (Styvförälder) skrev 2013-12-04 13:34:10 följande:
    Du har helt klart en poäng. Men det finns väldigt många trådar som inte är av det slaget, där TS lämnat för mkt åt egen tolkning (= inte uttryckligen skriver att hon inte hatar barnet och att hon vill barnets bästa), som blir som ett slagfält. När jag skriver här så skriver jag för att ge stöd och råd, inte för att trycka ner någon som antagligen har det jävligt jobbigt redan som det är. För det är SVÅRT att vara bonusförälder och det är ännus SVÅRARE att vara en bra sådan. Och jag tror de som det är lätt för, ja de lyckliga jäklarna hänger inte här.

Jag hänger här och jag har aldrig haft några problem med bonusungarna.

Tror mycket beror på vilken inställning man har till sin partners barn och "förra liv".
Svar på tråden Ett forum för styvföräldrar eller ett forum för bittra bioföräldrar??