• MarieEllinorEmelie

Klädstorlek på en 3kg bebis?

Har fått reda på att min lilla bebis just nu i vecka 37+3 väger 500g för lite och att han kommer väga ca 3000-3100gram när han föds, OM han lägger på sig vikt som han ska. Jag har packat BBväskan för ett bra tag sen och har packat ner en outift i 50 och en i 50/56 som extra ifall han skulle bli liten. Allt är annars i 56. Borde jag byta ut 56 till 50 nu? Vilken storlek hade era bebisar och vad vägde dom vid födseln?

klädstorlek, liten bebis,
  • Svar på tråden Klädstorlek på en 3kg bebis?
  • Malima

Min son vägde 3,2 och han hade strl.50. Det var lite rymligtð???

• Principia

Jag skulle nog ta med merparten kläder i storlek 50 och kanske någon enstaka body i 56 om bebisen skulle vara väldigt lång. Mina bebisar vägde 3,9 resp 3,4 kg och hade ändå stl 50 i 2-3 veckor.

• MarieEllinorEmelie

Så stora bebisar och ändå storlek 50. Har bara hört att man inte ens behöver köpa nåt i storlek 50 för det passar ändå inte. Nu har jag köpt både 50 och 50/56 så har hemma som tur är. Får nog ta och packa om väskan lite då :)

• frökenelisabeth

Ja, ta med lite av varje, det tar ju ingen plats ändå. Min bebis vägde 2,9 och kunde ha storlek 50 ganska länge. Men många bebisar väger ju över fyra, eller närmre fem kilo, då är det klart att storlek 50 kan vara lite smått. 

• Sandylol

Min son vägde 3506 g när han föddes, men hade bara storlek 56 då - han växte ur 56 på bara en månad så glad att jag inte köpte 50. Men han va förvisso 52 lång vid födseln.

• mikkau

Min dotter var 51 cm och vägde 3700 när hon föddes, och 50 var nästan för stort för henne. Så jag skulle säga mest 50 och nåt enstaka i 56, för säkerhets skull.

• CamillaSohlberg

Jag skulle ta med 50 min dotter vägde 3135 och var 47cm så 50 är nog mer lagomt för nyfödda :) om bebisen mot förmodan är jättelång får väl armarna vara lite korta då ;)

• MarieEllinorEmelie
    mikkau skrev 2013-12-04 12:37:11 följande:
    Min dotter var 51 cm och vägde 3700 när hon föddes, och 50 var nästan för stort för henne. Så jag skulle säga mest 50 och nåt enstaka i 56, för säkerhets skull.

Då var ju hon ändå stor för att passa i 50. :)
  • Principia
    MarieEllinorEmelie skrev 2013-12-04 12:32:11 följande:
    Så stora bebisar och ändå storlek 50. Har bara hört att man inte ens behöver köpa nåt i storlek 50 för det passar ändå inte. Nu har jag köpt både 50 och 50/56 så har hemma som tur är. Får nog ta och packa om väskan lite då :)
    Ja, jag var jätteförvånad! Hade också hört att 50 var inte att tänka på att köpa, och 56 skulle de växa ur innan vi lämnat bb - men icke! Sen går det så klart utmärkt att kläderna är lite stora och vika upp ärmar och ben, men jag tycker ändå det är roligt att ha några plagg som bebisen inte drunknar i :)
Svar på tråden Klädstorlek på en 3kg bebis?