Kan det vara något?
Hej, jag skulle vilja kolla med er som har barn med autism/ADD/ADHD eller liknande om detta är något som ni känner igen.
Vi har en jättefin son fyller fyra i januari. Han har stora problem när det gäller mat och har egentligen haft det hela sitt liv mer eller mindre.
Kort beskrivning:
Han pratar väldigt mycket och har bra ordförråd och grammatik.
Gillar särskilt att prata med vuxna.
Mycket fantasi.
Vill inte smaka ny mat. Säger att han inte tycker om.
Äter bara viss typ av mat och det går i perioder vilken. Ibland hamburgare, ibland köttbullar. Aldrig potatis, endast i form av pommes frites ibland och chips ibland.
Äter väldigt sällan på dagis. Det han äter där är fiskpanetter och det äter han inte hemma. Äter särskilt inköpt bröd på dagis (polarkaka), annars inget till mellis förutom kanske en skorpa. Äter aldrig frukt eller grönsaker.
Är mycket noga med att saker ska sägas korrekt och exakt. Till exempel om jag säger att han bar en sten på ryggen säger han ”nej, det gjorde han inte, han bar den bakom ryggen”. Upprepar tills någon svarat. Härmar ofta ordagrant någon mening som tex jag sagt dagen innan.
Vill inte säga till fröknarna när han bajsat på dagis (vilket nästan aldrig sker) utan torkar sig hellre själv.
Leker sällan i storgrupp utan är mest för sig själv när alla andra på avdelningen leker roliga lekar på gården.
Kan inte rita, blir mest kludd och målas det med vattenfärger så blir det alltid vattenlek med pappersbitarna i vattenburken och en massa geggalek istället.
Sådär på att räkna.
Har inte tålamod till t ex pussel.
Är detta något som jag ska vara uppmärksam på? Har varit på ett besök på BUP och har därefter bett dagispersonalen observera honom lite extra för att sedan återkoppla till mig efter nyår. Vill inte ”i onödan” utsätta min lille älskling för någon utredning om det inte finns någon som helst anledning till oro.
Tacksam för er input.
//Bekymrad mamma