• myrank

    Vad räknas som frivillig/ofrivillig barnlöshet vid adoptionsansökan?

    Jag undrar om någon vet vad som räknas som frivillig/ofrivillig barnlöshet vid adoptionsansökan?
    Jag och min man "kan" inte, eller snarare "bör inte", få biologiska barn pgr av mig. Efter år av grova våldtäkter och misshandel har bedömningen gjort att jag löper risker för psykisk ohälsa och medicinska komplikationer (kroppsliga) i samband m graviditet, födelse etc. Jag vet inte om jag vågar/vill "utsätta" mig för situationen att kanske inte klara av att ta hand om mitt barn. Dock är jag inte förbjuden att bli gravid.
    Men vi skulle båda vilja ha ett barn tillsammans men jag vet att det är svårt för par som kan få egna barn att adoptera dvs är frivilligt barnlösa. Är det någon som vet var gränsdragningen mellan frivillig och ofrivillig barnlöshet går? Är det enb biologiskt (för då räknas vi ju som frivillig barnlösa och kommer få svårt att adoptera).
    Vad räknas som psykisk ohälsa? Som bekant har mitt förflutna påverkat mitt liv. Däremot är jag inte på något sätt instabil eller neurotisk etc.


  • Svar på tråden Vad räknas som frivillig/ofrivillig barnlöshet vid adoptionsansökan?
  • HOBBE49

    Det kan vara olika för olika länder. Dock tror jag det räcker med ett intyg om att en graviditet och förlossning är förknippat med medicinska svårigheter.

  • Snöflinga

    Jag tror inte det borde vara några problem för er att adoptera. Men i vissa länder kanske det kan vara svårt. Att få medgivande i Sverige borde väl inte vara några som helst problem tycker då jag.

  • fabbemam

    Jag tror tyvärr medgivandet i sverige är svårare att få än att du inte skulle hitta något land som passar. Det är ett fåtal länder som kräver infertilitetsintyg vad jag vet. Jag tror dock att du verkligen måste bevisa genom väl underbyggda argument och läkarintyg att dina jobbiga år är passé mentalt och att de inte kommer att påverka dig negativt som förälder.

Svar på tråden Vad räknas som frivillig/ofrivillig barnlöshet vid adoptionsansökan?