• tildan

vaccinationer till små barn inför resa?

Hej!
    Jag har ett dilemma, min svärmor vill bjuda med oss alla till thailand, jättekul tycker vi men problemet är att vår dotter bara är 8 månader och att all information jag får fram säger att hon är för liten för de rekomenderade vaccinationerna då...
    Pratade nyss med infektionskliniken och där sa dom ungefär att alla gör ju som dom vill men vi brukar inte rekomendera att åka med barn under 1 år...
    Jag vill inte åka om vår dotter är "oskyddad" men de andra tycker jag är fånig och överbeskyddande... (är jag det?)
    Så min fråga är hur har ni andra som varit på resa gjort? Har era barn haft några extra vaccinationer eller har ni åkt ändå?

• Svar på tråden vaccinationer till små barn inför resa?
  • tildan

Ingen som har koll eller nåt tips?

• pingis

Hej, vi har precis varit i Florida med vår tremåndaders. Vi fick börja att vaccinera henne vid två månader med den första sprutan i trippel grejen, så att hon hann få två stycken sprutor innan vi åkte. Jag har dålig koll, vad är det för fler sprutor de ska ha än trippel vaccinet??

• asaA

Hej!
    Jag skrev i din förra tråd ,men jag skriver här med
    Din dotter behöver nog inte ta några vaccinationer inför resan. Jag vet att vissa BVC tidiglägger MPR-vaccinationen (den de får vid 1½ år) men jag skulle inte tro att de tidiglägger den så pass mycket som vid 8 mån. Gammaglobulin rekommenderas från 1 år, det är pga att många barn går på dagis då och kan då vara smittbärare av Hepatit A. Så sprutan är mer i förebyggande syfte mot smittspridning. Det är ovanligt att småbarn blir sjuka vid Hepatit A smitta.

Detta är den informationen jag har fått, någon som hört något annat?

• nattinattio

asaA, stämmer det du skriver!
    men vill man nu ta hänsyn till allt så glöm inte myggen, dugerfeber finns även i puhket mm, den kan vara dödlig å det finns varken vaccin eller botemedel

• asaA

Hej igen!

Detta står på smittskyddsinstitutet om Denguefebern:

"Sjukdomen, som sprids via ett virus till människor genom myggor av släktet Aedes, debuterar med akut feber, huvud- och muskelvärk. Senare uppträder ett mässlingsliknande utslag samt hudblödningar. Vid hemorragisk dengue uppstår blödningar i inre organ och patienten kan dö i en blödningschock. Detta tillstånd uppstår hos personer som återinfekteras och drabbar följaktligen vanligen den inhemska befolkningen och inte turister. Det finns varken vaccin eller läkemedel mot viruset utan patientens symtom behandlas. I Sverige rapporteras ca: 30-60 fall årligen av personer som smittats utomlands, av dessa har inga dödsfall inträffat."

Så som turist återsmittas man ju inte och det är ju återsmittade som risker att få den farliga hemorraiska febern. Men det är ju viktigt att vara påläst om vad det finns för smittor i det land man ska till

• tildan

Tack asaA, just den där febern gör en ju lite orolig eftersom den sprids med myggen och man ska ju inte smörja in barn med myggmedel utn bara ha det på deras kläder. Känns lite bättre när man vet att dödsorsakenkommer med andra smittan...

• nattinattio

asa, jag kollade på de där i höstas å letade på olika håll på nätet (både svenska å utländska) å det var inte riktigt samma jag fann.. minns i allafall att det dels stod att många svenska fall rapoteras aldrig då många av de som smittas är backpakers (hur det stavas?) som befinner sig utomlands en tid efter tillfrisknandet oxå. samt att det varit ovanligt många fall just i thailand i år..
    kunde heller inte läsa någonstans som du tydligen hittat om att dödligheten bara drabbar återsmittade, enbart att de i flesta fall....
    sen finns det ju andra sjukdommar som inte heller är så trevliga...

Men jag är absolut inte emot thai eller något annat resemål heller! är bara så feg så jag hellre väljer mer säkrare resemål med barn tex västindien, tom där kan febern finnas om det vill sig illa men i övrigt är det mindre sjukdommar.

Appropå myggen, läste ni förra hösten i expressen eller om det var aftonbladet att sverige (södra delen) oxå börjat att få in farliga mygg som leder till de ena å andra...
    man vågar snart inte göra nått..

• snowflake

lite upplysningar från Brasilien....

vi började vaccinera våran flicka när hon var EN månad gammal här! Hon har redan hunnit med Hepatit B, trippelvaccin, polio, tuberkulos och rota-virus. Om två veckor ska hon få meningit C och pnemococcus vaccin. Så nog går det att vaccinera små barn allt!!! Men det finns ju mer smitta här än i Sverige, så det är bråttom att vaccinera så att säga.

Dengue finns i Brasilien också, så jag är rätt påläst. Det finns tre typer av dengue-smitta med olika "farlighetsgrad". Det vanligaste är att man blir dödssjuk om man varit smittat en eller två gånger tidigare. Bästa sättet att skydda sig är att undvika myggen, och dengue myggan är mest aktiv på kvällar/nätter. Ett tips är att köpa myggnät som ni kan hänga över sängarna, och så ta med svenskt myggmedel. Det är inte så vanligt med denguesmitta i tätorter utan brukar vara värre på landsbygden.

Om du ammar och ger väl uppvärmd mat samt flaskvatten undviker du faktiskt de flesta sjukdomarna. Man kan ju dö av att bli påkörd av en buss också, eller halka på en isfläck... Men är du jätteorolig och kommer ha ångest hela resan ska du INTE åka, för då blir det bara en plåga!

• Anna kaffekanna

När d gäller myggen så behöver man inte oroa sig så mycke om man åker den här tiden på året eftersom det är torrperiod i Thailand nu ända fram tills aug-sept tiden o finns alltså väldigt lite mygg jämfört med under ex regnperiod.

• annbom

tildan: Vad är det för fånerier de säger på infektionskliniken. Klart att ni ska åka, och ska ni bara till Puket så behöver ni inte några vaccinationer alls, förutom de hon redan har.
    Vi kom ganska nyss hem från Thailand och vår son var 11 månader när vi åkte dit. Vi åkte runt i Thailand så vi tog TBC sprutan trots att det inte var nödvändigt. Barnets farmor har haft TBC så vi skulle ändå ta den senare. Sprutan för hepatit, havrix, fick han också men vaccinationsläkaren sa att det inte var så nödvändigt på så små barn de äter så liten mängd mat att de inte blir smittade. Om ni inte ska åka runt så kan ni ju ta med mat så det räcker. Vår son fick inte 1 års vaccinet eller MPR.

Trevlig resa!

Svar på tråden vaccinationer till små barn inför resa?