• Lerumsmamma

hjälp fort!! vilken dos mot urinvägsinfektion!??

Har plågsam urinvägsinfektion och har fått avopenin 1 gram som ska vara detsamma som Kåvepenin 1 gr. Men har lyckats göra av med den yttre förpackningen där dosen stod! :( nu har de stängt på vårdcentralen så jag kan inte ringa och fråga. väger 64 kg och är kvinna. Någon som vet hur jag ska ta penecillinet!? Tacksam för snabbt svar

• Svar på tråden hjälp fort!! vilken dos mot urinvägsinfektion!??
  • Fjärilslarv

" Intag av KÅVEPENIN med mat och dryck

Kåvepenin har bäst effekt om det tas på fastande mage, eller minst 1 timme före eller 2 timmar efter måltid."

"

HUR DU ANVÄNDER KÅVEPENIN

Ta alltid Kåvepenin enligt läkarens anvisning. Dosen bestäms av läkare som anpassar den individuellt för dig. Dosens storlek beror på infektionstyp och kroppsvikt. Rådfråga läkare eller apotekspersonal om du är osäker.

Även om man känner sig bättre redan efter några få dagar, är det viktigt att hela Kåvepeninkuren fullföljs enligt ordination. I annat fall kan några bakterier överleva en tid, växa till och förorsaka att infektionen återkommer."

Källa: http://www.fass.se/LIF/product?2&userType=2&nplId=19790831000024

• Fjärilslarv

Hur du tar Avopenin

Ta alltid Avopenin enligt läkarens anvisningar. Dosens storlek beror på infektionstyp och kroppsvikt. Den vanligaste dosen för vuxna och barn över 12 år med en vikt på 40 kg eller mer är 1 g till 2 g 2-3 gånger dagligen. Längden på behandlingsperioden varierar beroende på typ av infektion.

http://www.fass.se/LIF/product?5&userType=2&nplId=20110720000083

• Mama69

Enligt FASS för förskrivare är inte Avopenin något för urinvägsinfektion... Därför finns det ingen doseringsanvisning.

• Maria 380

Har de odlat? Annars tycker jag att du ska ringa vårdcentralen imorgon och fråga om du fått rätt medicin förskriven eftersom kåvepenin/avopenin inte är något förstahandsmedel vid urinvägsinfektion på grund av hög resistens. Alternativt kan du ringa någon jourcentral om det är mycket plågsamt.

• Fjärilslarv
    Maria 380 skrev 2013-12-04 19:30:02 följande:
    Har de odlat? Annars tycker jag att du ska ringa vårdcentralen imorgon och fråga om du fått rätt medicin förskriven eftersom kåvepenin/avopenin inte är något förstahandsmedel vid urinvägsinfektion på grund av hög resistens. Alternativt kan du ringa någon jourcentral om det är mycket plågsamt.
    de brukar inte odla vad jag vet tyvärr.
  • M39

Selexid brukar vara en sort de ofta sätter in. Om man nu inte vet att man är resistent förstås... Kan föreslå björkglukos de gånger man känner att en uvi kan vara i antågande. Har haft konstant återkommande uvi:er sen jag var 3 år, så jag vet vilket h-vete du går igenom. Lycka till !

• M39

Har dock aldrig hört att man får kåvepeninpreparat mot uvi....

• Fjärilslarv
    M39 skrev 2013-12-04 19:47:54 följande:
    Har dock aldrig hört att man får kåvepeninpreparat mot uvi....
    kan vara så att ts är resistent mot t ex selexid?
  • M39

Själv är jag resistent mot ciprofloxacin. Det brukar vara det sista man sätter in om inget annat hjälper sa min läkare. Dunderdos m selexid har dock hjälpt. Peppar peppar... Skrev ju även att hon kanske redan visste att hon var resistent mot selexid...

• Lerumsmamma

Tack för alla svar, har för mig det stod 1x3 dagligen i 7 eller 10 dagar.. Jag hoppas verkligen inte jag är resistent mot penecillinet för det här var inte skönt :(((

Svar på tråden hjälp fort!! vilken dos mot urinvägsinfektion!??