-
Bakgrund: jag har varit delaktig i sonens liv i ca 2,5 år. Alltså så lång tid som jag och pojkvännen varit tsm. Min pojkvän lämnade mamman helt när han träffade mig. Dom var inte tillsammans när vi träffade utan hade haft ett uppbrott på ca 1-2 veckor när vi sågs. Dom hade ett av och på förhållande så jag antar att hon hade räknat med att det skulle bli dom igen. Men så kom jag och förstörde allt. Hon hotade och trakasserade mig under min och pojkvännens första tid tillsammans. Hon snokar fortfarande i våra privatliv (sånt som handlar om allt annat än sonen). Hon är otroligt manipulativ och kräver kontroll över allt. Det har gett konsekvenser i min pojkväns och hennes relation till varandra som föräldrar. Dom har svårt att ha kontakt med varandra utan att hon ställer alla möjliga krav på honom, men ska inte ha några krav själv. Hon ser det som att min pojkvän bara har skyldigheter och hon har bara rättigheter.Jag har iaf varit delaktig i sonens liv och varit barnvakt åt honom när pojkvännen varit på jobbet. Detta har inträffat en gång. Jag la upp bilder på sonen och skrev "barnvakt till sötnosen" (eller något liknande) på FB. Då ringde hon och sa att jag inte ska kalla mig barnvakt åt honom och jag kommer aldrig vara en bonusmamma till sonen. Pojkvännen tycker det här är löjligt men jag vet inte vad jag ska tycka. Jag har inga egna barn ännu men jag ser inte min pojkväns son som vem som helst heller. Jag har aldrig sagt tlll sonen att han ska kalla mig något annat än mit namn och jag har aldrig talat illa om hans mamma med honom på något sätt. Alltid uppmuntrat honom till att se henne med gott perspektiv. Vi är alla i 20 års ålder (pojkvännen 23)Så nu till er föräldrar (eller icke föräldrar), har hon rätt i det hon sa eller var det löjligt?
-
Svar på tråden Jag får inte kalla mig bonus(styv)mamma/barnvakt
-
Nej, hon har ingen rätt att bestämma sådant. Din pojkvän kan välja vem han vill för att sitta barnvakt utan att mamman har något med det att göra alls (så länge människan är fullt frisk såklart)
Hon är troligen bara svartsjuk och arg för att du stal hennes man och bla bla bla och beter sig väldigt omoget! Så ignorera henne -
När pappan har barnet är det han som bestämmer. Däremot anser jag att man aldrig lägger upp bilder på facebook på andras barn utan att fråga.
Det är det enda kravet från biomamman som jag har accepterat, att inte lägga upp bilder där ansiktet syns tydligt, det hade jag aldrig tänkt göra ändå.
Var lite i samma sits som du, de hade tagit paus men min man var kalr över att pausen var för evigt. -
Nej, hon kan inte ställa krav på vad pojken ska kalla dig och inte heller ställa en massa krav på vad som gäller under pappans tid med barnet. Det är lika bra ni sätter ner foten direkt och stoppar det om ni inte vill att det eskalerar. Inte på ett otrevligt sätt utan bara vara raka och tydliga. Sen kan det alltid vara bra att försöka få relationen er mellan att vara så bra som möjlig och inte skapa onödig konflikt, men det betyder inte att ni ska vika er och följa hennes pipa. Det lär inte göra saken bättre.
-
Om min sons pappa träffar en ny så skulle det vara helt ok för mig om han kallade henne för bonusmamma OM det var på hans initiativ. Att andra runt omkring skulle propsa på att han skulle använda det uttrycket skulle jag inte tycka kändes bra. Barnvakt litar jag på att pappan bara använder personer som är pålitliga och framförallt känner barnet väl, vilket du verkar göra. Dock kan jag erkänna att det skulle kännas konstigt om pappan lämnade sonen med barnvakt ofta eftersom han bara är där varannan helg, och pågrund av den anledningen skulle jag också tycka att det kändes märkligt om sonen kallade pappas flickvän för bonusmamma. Känns som ordet mamma inte passar in på någon man var så liten kontakt med... Men som sagt, om han själv ville det så får han absolut! Inte för art det var det frågan handlade om men jag reagerade på att du lagt upp bilder på barnet på fb, det hade jag inte vart ok med. Jag gör själv ett aktivt val att inte lägga upp bilder på sonen där av olika anledningar (tycker inte det känns ok när alla kan se bilder som han kanske inte kommer uppskatta ligger där när han blir större) och då tycker jag inte att någon annan ska ta sig den rätten gällande mitt barn (pappan håller förövrigt med). Skulle heller aldrig själv lägga ut bilder på någon annan på fb utan att den personen godkände det.
-
Men om pappan accepterar att hon lägger upp bilder på sonen då? Han har ju minst lika mycket rätt att bestämma som mammanSupersurasunkSara skrev 2013-12-04 19:54:44 följande:När pappan har barnet är det han som bestämmer. Däremot anser jag att man aldrig lägger upp bilder på facebook på andras barn utan att fråga.
Det är det enda kravet från biomamman som jag har accepterat, att inte lägga upp bilder där ansiktet syns tydligt, det hade jag aldrig tänkt göra ändå.
Var lite i samma sits som du, de hade tagit paus men min man var kalr över att pausen var för evigt. -
SupersurasunkSara skrev 2013-12-04 19:54:44 följande:När pappan har barnet är det han som bestämmer. Däremot anser jag att man aldrig lägger upp bilder på facebook på andras barn utan att fråga.
Var lite i samma sits som du, de hade tagit paus men min man var kalr över att pausen var för evigt.
Håller med här.
Tycker det var onödigt provocerande gjort av dig att lägga ut bild på facebook när du VET att du inte är någon "favorit" i hennes liv.
Jag hade inte gillat det om jag vore den mamman. -
cc : om pappan tycker att det är ok att lägga upp bilder kan väl föräldrarna ta den diskussionen, känns onödigt att någon annan ska lägga sig i den. Inte så svårt att inte lägga upp bilder på någon annans barn så då kan man väl lika gärna låta bli om någon av föräldrarna har något emot det?
-
Klart att det inte är svårt.. tycker bara att det är fel att man ska följa den person som säger nej till att lägga upp bilder. Och att komma med kommentarer om "barnet kanske inte tycker om det i framtiden" är lite larvig. För det finns en jävla massa som barn skulle kunna misstycka till i framtiden som föräldrar gjort som ses som fullt normalt idag.Anonym (Mia) skrev 2013-12-04 20:21:42 följande:cc : om pappan tycker att det är ok att lägga upp bilder kan väl föräldrarna ta den diskussionen, känns onödigt att någon annan ska lägga sig i den. Inte så svårt att inte lägga upp bilder på någon annans barn så då kan man väl lika gärna låta bli om någon av föräldrarna har något emot det?
Sen har inte mamman (enligt ts) sagt något om att bilder inte skulle vara okey, utan mer bara en förklaring till hur mamma fick redan på att Ts var barnvakt. -
Enligt TS har biomamman inte reagerat på att hon lagt ut bilder på barnet, utan på benämningen barnvakt och bonusmamma. Har man barn tillsammans med ett ex kan det naturligtvis vara jobbigt att se en ny kvinna komma in i deras liv, men det är något man får acceptera och i slutänden är det ändå något positivt att pappans nya har en bra relation med barnet och man kan inte bestämma över om hon får vara barnvakt eller inte. Det är sen upp till pappan och barnet när hon kan kalla sig bonusmamma.
-
Men om du menar det här - hur kan man då mantla en föräldraroll (som du i andra trådar tycker är förskräckligt om man inte gör...) om man inte ens får benämna sig som bonusmamma? Man ska ta en föräldraroll, men ligga jävligt lågt med det så att det inte provocerar biomamman? Man ska vara en förälder, men bara i smyg? Jag hänger inte med....nymedlem skrev 2013-12-04 20:08:00 följande:
Håller med här.
Tycker det var onödigt provocerande gjort av dig att lägga ut bild på facebook när du VET att du inte är någon "favorit" i hennes liv.
Jag hade inte gillat det om jag vore den mamman.
Får pappan lägga upp bilder på det gemensamma barnet utan mammans samtycke? Ska man lägga upp bilder på saker familjen gör tillsammans (om man nu tillhör typen som gör så) men mörka bonus ansikte på alla bilder för mamman inte vill att barnet är på bild? Eller är det bara när bonusmamman läge rupp bild på gemensamma och bonus som det gäller?