• Anonym (Snål?)

kan jag vägra sambon dyra pålägg

Hej, jo det är så att jag och min familj ska ut och resa efter jul... 
    och vi har bestämt att vi ska snåla för att kunna samla ihop så mycket fickpengar som möjligt.
    Okej till problemet min sambo älskar mackor och han äter allra helst pålägg med macka, alltså väldigt mycket pålägg och lite macka. Om jag inte köper dyra pålägg som fin ost, skinka, salami så nöjer han sig med gröt eller flingor, alternativt macka med något lite billigare pålägg som finns tillgängligt... Nu är det så att vår fyraårige son är mycket liten i maten och frukost äter han inte om han inte får typ västerbottenost eller fina skinkor... jag vill alltså köpa påläggen till VÅR son, men min man äter lätt upp en veckas pålägg samma kväll jag kommer hem med dem...

När jag tog upp detta med honom, sa han att jag var världens gnälligaste och han kunde inte alls se problemet. Överreagerar jag?
    och hur ska jag lösa det? 

• Svar på tråden kan jag vägra sambon dyra pålägg
  • Lena

Har ni gemensamt satt sparmål och budget? Försakar även du saker för sparandet?

• Anonym (Eve)

Ska sambon med på resan så borde han vara motiverad att spara. Har ni pratat om det?

• Anonym (p)

Du komme inte kunna sälja det där om du inte kan visa vad du ger upp och vilken vinst ni kommer få på resan. Så mycket fickpengar som möjligt på resan är en ganska abstrakt morot.

• Anonym (Snål?)

Ja, vi har bestämt det gemensamt... vi har också satt en budgett för hur mycket pengar vi lägger på mat, 3000 kr. Alltså en mycket snål budget...
    Jag äter fö aldrig mackor.
    Ja hela familjen jag, min sambo och våra två barn ska med på resan! 
    Vi är överens om att sparandet, men det som att han inte kan hålla sig ifrån pålägget om det finns där i kylskåpet... 

• Anonym (Snål?)
    Anonym (p) skrev 2013-12-04 22:20:27 följande:
    Du komme inte kunna sälja det där om du inte kan visa vad du ger upp och vilken vinst ni kommer få på resan. Så mycket fickpengar som möjligt på resan är en ganska abstrakt morot.
    vi har en plan på hur mycket vi behöver avsätta... jag handlar och har en budgett för mat som inte ska överskridas!  Slutresultatet är att sonen får klara sig utan mackor, vilket känns fel!
  • Anonym (Snål?)
    Lena skrev 2013-12-04 22:17:14 följande:
    Har ni gemensamt satt sparmål och budget? Försakar även du saker för sparandet?
    ja, ja
  • Fanny b

Jag skulle diskutera med sambon om hur sparandet till resan ska gå till,  te x hur stor summa per vecka eller månad som det är rimligt att spara till. Anta att ni kommer överens om att spara 200 kr per vecka. Nästa steg blir då att ta reda på vad exakt ni kan dra in på.  Du kan då föreslå att ni försöker minska matkostnaden. Om han tycker detta är bra gå igenom era frukostvanor och diskutera tillsammans vad som  är rimligt att dra ned på.  När det gäller din sambos dyra frukostvanor kan du då nämna det du skriver i denna tråd, nämligen att eran son måste få det pålägg han gillar men om han äter upp dyra pålägg som ska räcka för en vecka på en kväll så kommer ni inte nå erat budgetmål. Du kan sedan lugnt fråga honom hur han ser på detta och vad han anser är viktigast, att han får äta sitt pålägg i den takt han vill eller att ni lyckas spara ihop den summa som ni kommit fram till.  Om han tycker det är viktigast att han får äta upp en veckas ostranson på en kväll kan du svara att då får det bli så, men då ändra sparandet och satsa på att spara 100 kr per vecka istället. För jag tror inte på att ändra på en vuxens person inställning mot dess vilja men att visa att det ger en konsekvens. I detta fall; Om han inte är villig att äta mindre dyr ost för att spara pengar till en gemensam sak så kommer en mindre summa sparas.

Om han äter upp all ost och korv tycker jag också han ska köpa ny ost och korv till sonen.

• Lena

Handlar han med så han vet vad det kostar?

Packa skinkan i dagsförpackningar och frys in? Skiva osten och gör samma med den.

• h8him

Känns som att ni borde prata igenom allt igen eftersom ni inte verkar vara överens.

• Fanny b
    Anonym (Snål?) skrev 2013-12-04 22:27:09 följande:
    vi har en plan på hur mycket vi behöver avsätta... jag handlar och har en budgett för mat som inte ska överskridas!  Slutresultatet är att sonen får klara sig utan mackor, vilket känns fel!
    Jag tycker din sambo också ska handla, dels för att även han bör ta ansvar för detta och dels för att då kanske ser vilket skillnad det gör om han drar ned på sina dyra pålägg. Jag tycker ni ska köpa mackor till eran son oavsett om din sambo äter mycket mackor. På det sättet blir det också en tydlig följd för din sambo,  om han äter för många mackor och dyrt pålägg sparar ni en mindre summa än om han låter bli att äta så mycket mackor och dyrt pålägg.
Svar på tråden kan jag vägra sambon dyra pålägg