• Anonym (S)

Graviditetspenning

Hej! Jag har en fråga ang graviditetspenningen, förstår om ni inte kan svara på mitt enskilda fall men tänkte om ni har någon erfarenhet av liknade "fall" tidigare. Jag jobbar genom ett bemanningsföretag och har varit inhyrd på ett och samma företag i snart ett halvår. Nu efter nyår kommer jag inte att vara kvar på det företaget pga arbetsbrist. För att jag då ska få ut min garantilön från bemanningsföretaget måste jag ligga som tilljänglig för alla uppdrag som kanske kommer att dyka upp. Det innebär att jag från dag till dag kommer att skickad till olika företag när behovet finns. Det som blir då är att jag aldrig vet en tid innan vart jag kommer att jobba just den dagen. Det kommer alltså aldrig hinnas med att göras riskbedömningar och liknande för att säkerhetställa att arbetet är riskfritt för min graviditet på just det uppdraget jag är ute på den dagen. På företaget jag är nu har det gjort riskbedömning, dom har kollat ljudvolymerna, fixat hjälpmedel vid tunga lyft och sett till att det finns ett vilrum i fall jag känner att jag behöver gå undan från arbetet ett tag. När jag slutar på det företaget kommer jag ha lite mindre än en och en halv månad till bf. Eftersom jag arbetar inom industri är det sådana uppdrag jag kommer att bli erbjuden, vilket många gånger innebär tunga lyft, att man står mycket, höga ljudvolymer och även en del stress. Så va tror ni är, är det här någonting försäkringskassan tar hänsyn till? Om jag inte tar uppdragen jag blir tilldelad får jag inte ens garantinlönen. Tack på förhand // S

• Svar på tråden Graviditetspenning
  • Försäkringskassan

Hej,

Försäkringskassan tar hänsyn till alla uppgifter som kommer in i en ansökan om föräldrapenning. Ju tydligare man är i sin ansökan ju lättare blir arbetet att göra en korrekt bedömning.

Graviditetspenning på grund av fysiskt påfrestande arbete kan du få från den 60:e dagen till och med den 11:e dagen före beräknad förlossning

Utifrån uppgifterna du lämnar i din fråga skulle rätten till graviditetspenning kunna gälla från den sista tiden i din nuvarande tjänst och det är utifrån den du får göra din ansökan och uppgifterna om hur en dag ser ut. Samtidigt som du informerar att när tjänsten tar slut vet du inte om det du erbjuds kommer att vara ännu tyngre eller lättare. Beror ju antagligen på hur marknaden ser ut.

I länken nedan hittar du mer information vad som gäller för graviditetspenning.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/graviditetspenning

Hälsningar

Carola, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning