• ganskabra

Hur fan lyckades jag få knäcken såhär?

Jag är ingen hejare i köket men är det jul så är det och knäcken ska ju kokas så är det bara ;)

Jag har läst lite överallt och hört att knäck ska vara jätte tråkigt att koka för den blir aldrig klar. Jag gjorde efter ett recept då det skulle koka 15-20 minuter. Helt okej tänker jag och räknar med att det kommer ta ungefär en halvtimme. När knäcken har kokat i sex minuter (dessutom dubbel sats) så är den sten hård!

SEX MINUTER! Den är så pass hård och stelnar så pass fort att jag inte ens kan hälla upp i formar knappt för hela kolan har liksom stelnat ihop. Hur lyckades jag med det? :p

...och förresten, nu är hela köket full med massa hård kola (knäck) överallt, hur får man bort det? Från kastrullen, spisen, kannan, golvet etc. (Ja, det är knäck överallt  vet liksom inte hur jag lyckades med det heller) Några tips?

Jag försökte koka upp vatten och hälla över så det skulle bli mjukt igen men då blir det bara som klister och går inte att få bort alls så nu är min plan att låta allt stena så man kanske kan skrapa bort det sen, vad tror ni om min taktik?

Någon som har ett recept eller ett tips på hur jag kan koka knäcken nästa gång så den inte blir stenhård. I rumstemperatur fick den liksom karamellkonsistens och nu efter tio minuter i kylen skulle jag kunna döda någon med det...

God jul!

There is no such thing as a hopeless situation. Every single circumstances of your life can change!
  • Svar på tråden Hur fan lyckades jag få knäcken såhär?
  • Scoops

Låt det stelna och pilla bort det sen. (Förutom grytan som kan få stå i vatten en timme eller två..)

Låter som att du använde en vid/stor kastrull vid kokningen :) Ju större yta knäcken har mot botten ju snabbare går det. Har kokat knäck på 5 minuter ett par gånger jag med XD

• ganskabra

Jo jag blev lite förvånad. Jag kokade i en vanlig pastagryta, inte speciellt stor. Fick plats på mellersta spisplattan (har en stenåldersspis med gamla hederliga plattor :p)

Får göra om helt enkelt och göra kultest var 30:e sekund eller något :p

There is no such thing as a hopeless situation. Every single circumstances of your life can change!
  • lilleskutto

Blir lätt så när man har för hög värme så det kokar för hårt.
    Jag brukar låta det koka upp och sen sänker jag värmen till 4e läget...
    Svårt med sådan spis du har att snabbt få ner värmen kanske men prova att inte ha så varmt från början.

• Litet My

Du har nog haft för hög värme, jag brukar koka upp och sedan får det småputtra på läge 3, tar förvisso lite längre tid men då har jag gott om tid på mig att klanta till det formar som välter och ta det lugnt utan att det riskerar att brännas vid eller bli stenhårt.

Skrapa bort knäcken när den stelnar och blir det nåt gegg kvar fungerar det att lösa upp det med rengörningsmedel och varmt vatten alt använda stålull.

• RosaGrisen

Vi kokar alltid knäck och kola med en termometer. Kommer inte ihåg vilken temp man ska upp i för perfekt konsistens men det står på Google. Blir den för varm blir den stenhård

• Little Ms Chatterbox

På släta ytor går det lätt att få bort knäck med en spisskrapa. Men det har du kanske inte med en gammal plattspis så ta ett rakblad. FÖRSIKTIG! På andra ställen så blöt upp med vatten, kan behövas ett tag men låt det bara stå så lossnar det tillslut. Knäck ska kokas till 110-140'c beroende på hur du vill ha den. Om du rör under tiden som det kokar upp så sjunker temperaturen lite, har du köksslavar kan du beordra dom att fixa formarna medan du rör så kanske det tar lite längre tid. Alternativet är att börja med att ställa ut formarna först.

• Nyfiken gul

Jag kokar aldrig dubbel sats. En sats i taget och i en liten tjockbottnad kastrull.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • La Lola

Koka knäcken i en gjutjärnsgryta, det får bli mitt tips.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lovis111

Ha ha, tack gör dagens skratt! Kan se det framför mig! Du verkar ju ta detta med en nypa salt iaf. Är det någon som har tipps på hur man får dem där miniformarna att stå stadigt. Blir galen varje år när dem bara välter omkull. Funderar seriöst på att göra knäckbräck i år....

• Excentriskan

Jag lyckades med samma. Använde en stekpanna att göra det i.. och den KOKADE i ca 5 min.. Hällde upp den i en mindre ungsform och höll sen aldrig på att få ut den. (körde ett varv i micron och röck upp den. Stoppade sen den i en plastpåse och slog med hammare på.. Smaken är god, men skulle aldrig servera den till någon. Sen blev den ju också kristalliserad och inte smörkola mjuk precis..

Gör inte om det misstaget igen.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
Svar på tråden Hur fan lyckades jag få knäcken såhär?