Hur fan lyckades jag få knäcken såhär?
Jag är ingen hejare i köket men är det jul så är det och knäcken ska ju kokas så är det bara ;)
Jag har läst lite överallt och hört att knäck ska vara jätte tråkigt att koka för den blir aldrig klar. Jag gjorde efter ett recept då det skulle koka 15-20 minuter. Helt okej tänker jag och räknar med att det kommer ta ungefär en halvtimme. När knäcken har kokat i sex minuter (dessutom dubbel sats) så är den sten hård!
SEX MINUTER! Den är så pass hård och stelnar så pass fort att jag inte ens kan hälla upp i formar knappt för hela kolan har liksom stelnat ihop. Hur lyckades jag med det? :p
...och förresten, nu är hela köket full med massa hård kola (knäck) överallt, hur får man bort det? Från kastrullen, spisen, kannan, golvet etc. (Ja, det är knäck överallt vet liksom inte hur jag lyckades med det heller) Några tips?
Jag försökte koka upp vatten och hälla över så det skulle bli mjukt igen men då blir det bara som klister och går inte att få bort alls så nu är min plan att låta allt stena så man kanske kan skrapa bort det sen, vad tror ni om min taktik?
Någon som har ett recept eller ett tips på hur jag kan koka knäcken nästa gång så den inte blir stenhård. I rumstemperatur fick den liksom karamellkonsistens och nu efter tio minuter i kylen skulle jag kunna döda någon med det...
God jul!