• Anonym (svärmor)

Flytta till tyskland?

Jag  funderar på att flytta till tyskland när jag är färdig utbildad

men jag vet inte hur jag ska säga det till mina vänner? 

grejen är den att jag har länge velat flytta ifrån sverige, egentligen inte av någon speciell anledning

det känns bara som att jag tillhör ett annat land 

det skulle kännas konstigt att dra iväg helt ensam, vilket jag såklart får göra 

jag försöker tänka på det negativa: kommer aldrig kunna träffa mina vänner eller familj förutom när jag kommer till sverige

men försöker även tänka posetivt; det kanske blir hur bra som helst

iallafall, finns det någon som bor eller bott i tyskland som trivts där bättre än i sverige?

om ja, vad är det som gör tyskland bättre än sverige? 

• Svar på tråden Flytta till tyskland?
  • Flyttat

Hej
    Det finns så mycket som är bättre men också sämre att det blir ganska långt att skriva alla skillnader,
    Har själv bott här i snart 8 år.Pratar du tyska?

• Anonym (svärmor)
    Flyttat skrev 2013-12-05 08:07:51 följande:
    Hej
    Det finns så mycket som är bättre men också sämre att det blir ganska långt att skriva alla skillnader,
    Har själv bott här i snart 8 år.Pratar du tyska?

Okej  :) 

Nej jag pratar inte tyska, men försöker lära mig lite smått (är färdig utbildad om ca 3-4 år) så tänkte ta någon tyska kurs efter det

har även en vän som är tysk som jag försöker lära mig lite av 

• Flyttat

Det svårt att ta sig fram här om man inte kan språket,så man behöver mycket hjälp.Det är inte många tyskar som pratar engelska/vill prata.Vid flytt hit så ska men registrera sig för att få arbeta och få ett skattekort så det enklaste är att söka ett arbete och hoppas att du får det.Då fixar arbetsgivaren allt sånt för dig.
    Bank konto är inga problem ,men vi har inte bankort med visa utan det får man söka själv och räkningen kommer från visa via din bank.Så har 2 kort här.

Lägenheter är dyrare än  hemma och alla har inte kök(det får man köpa själv och ta med sig när man flyttar eller säljer till nästa hyresgäst),oftast måste man använda en mäklare för att få titta på en som man är intresserad av.Mäklaren kostar  ca 3 hyror om man bestämmer sig för den.Du måste också betala 3 hyror som dispo.Kallt och varm vatten betalar man själv + el.Tele och internet är dyrare och inte dom hastigheter vi har hemma.

Mat är betydligt billigare än hemma ,även att gå ut och äta/dricka.

Skatterna är högre pga att du betalar din egen sjukförsäkring här,vi har tror jag 10 st olika försäkringskassor.
    Grund försäkringen är samma ,sen skiljer det sig på extra saker som kiropraktor ,massage etc.
    Som ett räkne exempel så tjänar man 3500 € brutto,då gå ca 1400€ till skatter och sjukkassa och a-kassa.
    Ser man till svenska skatter så har man ca 5000 :- mindre netto i tyskland.

Sjukvården är kanon,vårdcentral kan man glömma.Alla har sin läkare och oftast privat.Du betalar inget för besök eller remiss.Recepten är sub så man bet än del bara.Ca 5€ för vanlig antibiotika.

Sorry men nu vart det ett långt inlägg.
    Hoppas detta hjälper en del.Annars så skicka mer frågor så ska jag försöka svara.

• Anonym (svärmor)
    MikNis skrev 2013-12-05 08:24:43 följande:
    Du kanske kan ta delar av utbildningen i tyskland?

det är faktiskt något som jag tänkt över - eftersom jag ska bli sjuksköteska 

ska läsa 2 eller 3 år på folkhögskola och sen läsa vidare i tyskland, dock måste jag kunna perfekt tyska innan dess ifall jag skall göra det

Flyttat skrev 2013-12-05 12:00:51 följande:
    Det svårt att ta sig fram här om man inte kan språket,så man behöver mycket hjälp.Det är inte många tyskar som pratar engelska/vill prata.Vid flytt hit så ska men registrera sig för att få arbeta och få ett skattekort så det enklaste är att söka ett arbete och hoppas att du får det.Då fixar arbetsgivaren allt sånt för dig.
    Bank konto är inga problem ,men vi har inte bankort med visa utan det får man söka själv och räkningen kommer från visa via din bank.Så har 2 kort här.

Lägenheter är dyrare än  hemma och alla har inte kök(det får man köpa själv och ta med sig när man flyttar eller säljer till nästa hyresgäst),oftast måste man använda en mäklare för att få titta på en som man är intresserad av.Mäklaren kostar  ca 3 hyror om man bestämmer sig för den.Du måste också betala 3 hyror som dispo.Kallt och varm vatten betalar man själv + el.Tele och internet är dyrare och inte dom hastigheter vi har hemma.

Mat är betydligt billigare än hemma ,även att gå ut och äta/dricka.

Skatterna är högre pga att du betalar din egen sjukförsäkring här,vi har tror jag 10 st olika försäkringskassor.
    Grund försäkringen är samma ,sen skiljer det sig på extra saker som kiropraktor ,massage etc.
    Som ett räkne exempel så tjänar man 3500 € brutto,då gå ca 1400€ till skatter och sjukkassa och a-kassa.
    Ser man till svenska skatter så har man ca 5000 :- mindre netto i tyskland.

Sjukvården är kanon,vårdcentral kan man glömma.Alla har sin läkare och oftast privat.Du betalar inget för besök eller remiss.Recepten är sub så man bet än del bara.Ca 5€ för vanlig antibiotika.

Sorry men nu vart det ett långt inlägg.
    Hoppas detta hjälper en del.Annars så skicka mer frågor så ska jag försöka svara.

Oj, okey.. tack för svaret!

men om jag väljer att flytta dit mitt i min utbildning dvs när jag ska börja på universitet, finns det då billiga studentboende eller liknande som man kan flytta till då jag inte kommer ha så mycket pengar med tanke på att jag inte har något jobb?

tänkte mest om det vorre värt att göra halva utbildningen i tyskland eller om man borde läsa klart i sverige för att sedan söka jobb i tyskland

och sen när du säger att det mesta är dyrt, klarar man verkligen att leva där ensam? 

• Anonym (Sanna)

Läs en språkkurs.. Så kan du prova på landet. Och du.. Färdigutbildad!

• Flyttat

Håller med Sanna.Lär dig språket innan flytt och var klar med utb.Vård yrket här är som hemma ang löner.Då är säkert norge ett bättre alternativ.

• Anonym (?)

Hoppas du stavar bättre på tyska än du gör på svenska

Svar på tråden Flytta till tyskland?