• Anonym (svärmor)

Flytta till tyskland?

Jag  funderar på att flytta till tyskland när jag är färdig utbildad

men jag vet inte hur jag ska säga det till mina vänner? 

grejen är den att jag har länge velat flytta ifrån sverige, egentligen inte av någon speciell anledning

det känns bara som att jag tillhör ett annat land 

det skulle kännas konstigt att dra iväg helt ensam, vilket jag såklart får göra 

jag försöker tänka på det negativa: kommer aldrig kunna träffa mina vänner eller familj förutom när jag kommer till sverige

men försöker även tänka posetivt; det kanske blir hur bra som helst

iallafall, finns det någon som bor eller bott i tyskland som trivts där bättre än i sverige?

om ja, vad är det som gör tyskland bättre än sverige? 

• Svar på tråden Flytta till tyskland?
  • Flyttat

Hej
    Det finns så mycket som är bättre men också sämre att det blir ganska långt att skriva alla skillnader,
    Har själv bott här i snart 8 år.Pratar du tyska?

• Anonym (svärmor)
    Flyttat skrev 2013-12-05 08:07:51 följande:
    Hej
    Det finns så mycket som är bättre men också sämre att det blir ganska långt att skriva alla skillnader,
    Har själv bott här i snart 8 år.Pratar du tyska?

Okej  :) 

Nej jag pratar inte tyska, men försöker lära mig lite smått (är färdig utbildad om ca 3-4 år) så tänkte ta någon tyska kurs efter det

har även en vän som är tysk som jag försöker lära mig lite av 

• Flyttat

Det svårt att ta sig fram här om man inte kan språket,så man behöver mycket hjälp.Det är inte många tyskar som pratar engelska/vill prata.Vid flytt hit så ska men registrera sig för att få arbeta och få ett skattekort så det enklaste är att söka ett arbete och hoppas att du får det.Då fixar arbetsgivaren allt sånt för dig.
    Bank konto är inga problem ,men vi har inte bankort med visa utan det får man söka själv och räkningen kommer från visa via din bank.Så har 2 kort här.