Sjuk! Nekad provtagning?!
Hej! Gravid i v.19, förkyld i 4 mån, fick suddig syn på ett öga för 1,5 v sen plus kraftig huvudvärk. Bihålen!? Ringde vc efter 3 d fick komma på undersökning allt såg bra ut och han tyckte inte vi behövde ta prover. Ingen feber. Han Sjukskrev mig i 10 dagar för "muskelvärk" Väntade en vecka, vilade, va uppe när jag orkade men har mest legat pga smärta och utmattning. Ringde igen eftersom värken blivit sämre och jag förklarade att jag hade väldigt ont, inte klarar av intryck, ljud ljus hastiga rörelser. Mest ligger och det gör konstant ont och mer när jag rör mig. Han sa åt mig att ta en promenad och tänka positivt!? Svarade att det är svårt att följa dom råden pga smärta. Han sa sedan att det inte fanns något mer han kunde göra för mig. Då frågade jag om det inte kunde vara bra att ta lite prover och kolla så allt det ok ut, som svar på den frågan undrade han vad det skulle vara för prover?! Ja inte vet jag, det är du som är läkare?! Han blev sedan tyst och hänvisade till att han undersökt mig en vecka tidigare och att det i hans dator stod att det inte fanns några skäl till provtagning?! Under dagen har jag känt mig sämre och allt mer allmänpåverkad, svullnat lite samt röd i ögonen och är väldigt yrslig, känns även som jag håller på att få feber. Kommer troligen sluta med att jag går åka å sätta mig på akuten för att få hjälp, har aldrig haft en sådan huvudvärk! Är det normalt och okej att bli nekad provtagning? det har jag aldrig vart med om tidigare, tycker även att de inte är mer noggranna när man är gravid...