• MikaelaKarespang

Måla trä, vilken färg ska jag ha ?? HJÄLP

Hej!

Jag behöver hjälp. Jag skall måla om en sekretär som är i ganska mörk träfärg.
    Jag har tidigare målat om en skänk som också var i träfärg, jag tog någon vit färg och fick den precis som jag ville (lite bets).
    Jag ska köpa färg imorgon och tänkte någon billig vit färg.Jag såg Rusta hade mycket. Men vad sjuttsingen ska jag ha ?? 

Lackfärg? Slätlack? Grundlack? Kvistlack ?

Detta är INTE mitt område, jag är sämst på snickerigrejer Flört

• Svar på tråden Måla trä, vilken färg ska jag ha ?? HJÄLP
  • örebroaren

För det första ska du använda ordentliga produkter, det är inte Rusta. Alcro, Flügger och Jotun är väl bäst på snickerier. De kanske kostar lite mer men det är värt det i längden. Men, vill du absolut köra på Rusta så är det självklart att du ska göra det!

Är bordet lackat måste lacken ruggas upp. Ska det täckmålas behövs en s.k stop primer som hindrar linguin och kvistgenomslag. Efter det ska det målas två gånger med en snickerifärg. Ska det betsas rekommenderar jag att slipa bort den mörka betsen på träet så att det verkligen blir vitt.

Hoppas du blev lite klokare Flört

• MikaelaKarespang
    örebroaren skrev 2013-12-05 23:56:13 följande:
    För det första ska du använda ordentliga produkter, det är inte Rusta. Alcro, Flügger och Jotun är väl bäst på snickerier. De kanske kostar lite mer men det är värt det i längden. Men, vill du absolut köra på Rusta så är det självklart att du ska göra det!

Är bordet lackat måste lacken ruggas upp. Ska det täckmålas behövs en s.k stop primer som hindrar linguin och kvistgenomslag. Efter det ska det målas två gånger med en snickerifärg. Ska det betsas rekommenderar jag att slipa bort den mörka betsen på träet så att det verkligen blir vitt.

Hoppas du blev lite klokare Flört
    Jaa, jag vet att man egentligen ska använda de "riktiga" produkterna, men jag är inte så noga ;)
    Bordet är inte lackat, så jag slipper rugga upp (skönt).
    Så jag ska alltså 1. Täckmålas (stop primer) 2. Måla med snickerifärg

Hoppas jag förstod allt rätt. Tusen tack för svar ! Skrattande
  • örebroaren
    MikaelaKarespang skrev 2013-12-06 11:47:46 följande:
    Jaa, jag vet att man egentligen ska använda de "riktiga" produkterna, men jag är inte så noga ;)
    Bordet är inte lackat, så jag slipper rugga upp (skönt).
    Så jag ska alltså 1. Täckmålas (stop primer) 2. Måla med snickerifärg

Hoppas jag förstod allt rätt. Tusen tack för svar ! Skrattande
    Nej det är som sagt upp till dig, det är din sekretär Flört

Skönt, det är oftast det jobbigaste i processen. Yes du har fattat det rätt, lycka till och varsågod! Glad
Svar på tråden Måla trä, vilken färg ska jag ha ?? HJÄLP