• Anonym ((Lurad))

Någon mer som har blivit lurad på pengar?

Jag blev för ett halv år sen lurad på pengar av en privatperson.

Jag förde över pengarna till personens bankkonto

När jag fört över pengarna märkte jag nästan direkt att något inte stod rätt till.

Fick först inte tag på personen men lyckades sen till slut med att få tag på personen.
    Personen vägrar att betala tillbaka pengarna och betett sig dåligt mot mig.

Fler som har blivit lurade på pengar?
    I så fall hur löste ni det?

• Svar på tråden Någon mer som har blivit lurad på pengar?
  • Anonym (varför?)

Har du anmält det? Hur mycket handlade det om? Varför förde du över pengar?

• Philippa

På vilket sätt blev du lurad? Har du gjort en polisanmälan?

• Anonym (jo)

Vi blev blåsta på det sättet vid ett köp på Tradera. Efter upprepade lögner från säljaren polisanmälde vi och inte vet jag hur det gick till eller varifrån pengarna kom, men varenda krona betalades in på vårt konto igen. Det var polisen som ordnade detta, kanske en brottsofferfond eller nåt? Detta var kanske 5-6 år sedan.

• Philippa
    Anonym (jo) skrev 2013-12-06 08:31:53 följande:
    Vi blev blåsta på det sättet vid ett köp på Tradera. Efter upprepade lögner från säljaren polisanmälde vi och inte vet jag hur det gick till eller varifrån pengarna kom, men varenda krona betalades in på vårt konto igen. Det var polisen som ordnade detta, kanske en brottsofferfond eller nåt? Detta var kanske 5-6 år sedan.

Det var ingen brottsofferfond ni fick pengar ifrån, det kan jag garantera. Det var säkert från personen ni blev lurad av som blev skraj när polisen hörde av sig.
  • Anonym (jo)
    Philippa skrev 2013-12-06 08:53:35 följande:

Det var ingen brottsofferfond ni fick pengar ifrån, det kan jag garantera. Det var säkert från personen ni blev lurad av som blev skraj när polisen hörde av sig.
    Ja, inte vet jag, det gick genom polisen. Pengarna fick i iallafall tillbaka.
  • Anonym ((Lurad))

Jag Polisanmälde personen som lurade mig på 2000 kr
    Det lades dock ner direkt eftersom att det tydligen räknas som civilrätt/avtalsbrott.

När det gäller civilrätt/avtalsbrott ska man då försöka få tag på personens anhöriga eller nöja sig med att driva in pengarna via Kronofogden?

Personen har ju både lurat mig och betett sig dumt mot mig.

• jaghopparhögt
    Anonym ((Lurad)) skrev 2013-12-06 16:33:18 följande:
    Jag Polisanmälde personen som lurade mig på 2000 kr
    Det lades dock ner direkt eftersom att det tydligen räknas som civilrätt/avtalsbrott.

När det gäller civilrätt/avtalsbrott ska man då försöka få tag på personens anhöriga eller nöja sig med att driva in pengarna via Kronofogden?

Personen har ju både lurat mig och betett sig dumt mot mig.
    Vad ska det leda till att få tag i personens anhöriga?
    Kronofogden kan du testa men då måste du ha bevis för skulden och dessutom ha lite is i magen.
  • Anonym ((Lurad))

Tänkte mer så att de pratar med personen att inte fortsätta lura folk på pengar.

Kan meddela att ärendet redan ligger hos Kronofogden.
    Nu efter den 12 december kommer de att vidta indrivningsåtgärder(löneutmätning)

Tack vare att jag haft is i magen kommer jag att få tillbaka mina pengar.

Måste bara fråga hur Polisen gör för att få någon att betala tillbaka pengarna?
    Ringer de upp personen och omber denne att betala tillbaka pengarna?

• jaghopparhögt
    Anonym ((Lurad)) skrev 2013-12-06 16:53:21 följande:
    Tänkte mer så att de pratar med personen att inte fortsätta lura folk på pengar.

Kan meddela att ärendet redan ligger hos Kronofogden.
    Nu efter den 12 december kommer de att vidta indrivningsåtgärder(löneutmätning)

Tack vare att jag haft is i magen kommer jag att få tillbaka mina pengar.

Måste bara fråga hur Polisen gör för att få någon att betala tillbaka pengarna?
    Ringer de upp personen och omber denne att betala tillbaka pengarna?
    De gör ingenting, det är inte olagligt att inte betala sina skulder.
    Det som händer är att Kronofogden tar pengar från personens lön eller om de saknar lön kollar bankkonton och hem. Finns det inga pengar där så får du inga pengar.
    Polisen har inget med saken att göra mer än att de är med kronofogden vid utmätning i hemmet ibland om det finns risk för att problem.
  • Anonym ((Lurad))

Jag har redan veta av Kronofogden att personen redan har pågående löneutmätning på en bestämd summa varje månad.
    Så fort Den 12 december har passerat kommer mitt ärende inkluderas i personens löneutmätning och jag kommer på så sätt få igen mina pengar.

Det är inte olagligt att inte betala sina skulder(min fråga handlade inte om det heller)

Det jag frågade om är när det gäller rena bedrägeriärenden dvs som polisen hanterar.

Hur polisen då gör för att få personen att betala igen pengarna till den som har blivit lurad?

Svar på tråden Någon mer som har blivit lurad på pengar?