• mychild

skaffa syskon eller vänta?

Just nu har vi två barn i åldrarna 4,5 och 3 år, och vi funderar på när det är som smidigast att skaffa ett till syskon. Jag vill nämligen söka in till universitetet Men funderar på om du är bäst att skaffa tredje barnet innan nu när jag har jobb och får en bra föräldrapenning. dessutom skulle barnen älska att få ett syskon till. Om jag väntar tills efter universitetet så är barnen förmodligen 4-5 år äldre och det blir ett stor glapp och kanske inte alls lika roligt för barnen eller den yngsta att växa upp med ett så stort mellanrum. Men frågan är hur det går att studera med 3 barn.? Jag är sugen på en till samtidigt som jag vill satsa på mig själv, men om jag gör det så blir det för stort glapp mellan barnen. Hur skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden skaffa syskon eller vänta?
  • Coruscant

Alltid svårast att gå direkt från studier till föräldraledighet så utbildningen inte används direkt. Så jag skulle skaffat barn före eller under studierna.

Men om jag hade kunnat tänka mig 2 barn till hade jag jag väntat - pluggat och jobbat - och sedan skaffat barnen.

• emmisss

Jag skulle skaffat barn innan högskolestudier. Eller i andra hands val under studier....

Jag påbörjade en utbildining på högskola och var gravid samtidigt...han gå en termin och fick därefter mitt första barn, efter 14 månader gick jag tillbaka till skolan och gick en termin till...(dock flyttade vi utomlands sen så jag fick ta uppehåll i 1.5 år) under tiden utomlands passade jag på att skaffa barn nr 2....

Vi funderade fram och tillbaka om vi skulle köra på med ett tredje när jag ändå var ledig från skolan eller om jag skulle påbörja studier igen , men då ville jag verkligen gå färdigt och inte få barn mellan studier och jobb utan få jobb och jobba några år och sen skaffa barn...det skulle då bli alldeles för lång mellan barnen då kände vi...dvs 2 skulle vara minst 5 år... så vi körde på! :)

Mina barn är nu 3.5 och 10 månader, plus att jag väntar tredje nu...så jag kommer vara färdig med barnafödandet innan jag båbörjar de 2 åren som jag har kvar  av utbildningen...så när jag får jobb kan jag koncentrera mig på att jobba och inte skaffa mer barn! :)

Hoppas du fattar min något röriga text1 :)

Svar på tråden skaffa syskon eller vänta?