• Anonym (längtar)

Olika drömmar om framtiden, hur gör man?

Jag och min sambo har haft ett förhållande i över åtta års tid, bott tillsammans ca 2,5 år. Många av våra bekanta har förlovat sig, gift sig och skaffat barn. Jag arbetar själv med barn dagligen och drömmer därför om detta inom en snart framtid. Min sambo vill istället att vi ska skaffa barn när vi är runt 30 och gifta oss efter det.
    Vi är nu 24 och 25år, har studerat klart på högskola, har jobb och bor i Stockholm.
    Fem år känns som lång tid att vänta och jag oroar mig för att han ska ändra sig eller att vi ska ha svårt att få barn. Hur gör man, någon annan som varit med om liknande eller har tips? Att omgivningen får barn/gifter sig och konstant frågar stressar på det hela, men borde man känna sig stressad?

• Svar på tråden Olika drömmar om framtiden, hur gör man?
  • MigSjälv

Har ni bra kommunikation så tycker jag att ni skall prata om det ganska ofta, dock utan att göra det tjatigt.

Min sambo har alltid velat ha barn tidigt och jag har velat vänta. Nu är vårt första på väg, men det tog två, tre år. Genom att vi har pratat om det relativt ofta, och under en lång period, så har jag kunna förbereda mig mentalt att skaffa barn.

Om den ena inte drömmer om ännu barn, utan vill vänta lite så tror jag det är viktigt att man tar allt i små steg när man beabetar sin partner, så att allt sakta men säkert hinner sjunka in.

• Anonym (längtar)
    MigSjälv skrev 2013-12-06 13:49:56 följande:
    Har ni bra kommunikation så tycker jag att ni skall prata om det ganska ofta, dock utan att göra det tjatigt.

Min sambo har alltid velat ha barn tidigt och jag har velat vänta. Nu är vårt första på väg, men det tog två, tre år. Genom att vi har pratat om det relativt ofta, och under en lång period, så har jag kunna förbereda mig mentalt att skaffa barn.

Om den ena inte drömmer om ännu barn, utan vill vänta lite så tror jag det är viktigt att man tar allt i små steg när man beabetar sin partner, så att allt sakta men säkert hinner sjunka in.
    Tack för svar. Var din plan om 2-3år eller förkortades väntetiden genom att ni pratade om de?
    Jag tycker att vi har en bra kommunikation och eftersom jag arbetar och läst så mycket om barn samt att vi har så många vänner med småbarn pratar vi ofta om barn, uppfostran, barns utveckling m.m. Man tror att han är med på tåget men när man med jämna mellanrum tar upp frågan om när, blir man besviken av att få svaret att "du vet att jag sagt runt 30".
  • MigSjälv

Vi sa ungefär fem år, men nu skaffade vi efter två, tre år istället, så vi halverade ungeför tiden.

Problemet om man sätter en viss ålder tex. vi skaffar barn när vi är xx år, kan bli att man fokuserar så mycket på att man just skall vara vid en viss ålder, istället för att känna efter när man är mogen för det.

Sedan kan man också blivit väldigt låst i sitt tankesätt, tex.men vi sa ju att vi skulle skaffa barn vid 30. Då kan man ju fråga sig, varför inte vid 29, eller vid 31, varför just 30?

Bättre att försöka få det att sjunka in, och känna att man är redo för det, oavsett om man är 27 eller 33 år.

• Anonym (längtar)
    MigSjälv skrev 2013-12-06 14:17:03 följande:
    Vi sa ungefär fem år, men nu skaffade vi efter två, tre år istället, så vi halverade ungeför tiden.

Problemet om man sätter en viss ålder tex. vi skaffar barn när vi är xx år, kan bli att man fokuserar så mycket på att man just skall vara vid en viss ålder, istället för att känna efter när man är mogen för det.

Sedan kan man också blivit väldigt låst i sitt tankesätt, tex.men vi sa ju att vi skulle skaffa barn vid 30. Då kan man ju fråga sig, varför inte vid 29, eller vid 31, varför just 30?

Bättre att försöka få det att sjunka in, och känna att man är redo för det, oavsett om man är 27 eller 33 år.
    Tack för kloka synpunkter, låter vettigt att inte fokusera så mycket på ålder.. Skönt att höra att det finns de som ändrat sig, hoppas på att även min sambos planer halveras :)
Svar på tråden Olika drömmar om framtiden, hur gör man?