• Rue

Planerat kejsarsnitt

Är det ngn som vet när man utför planerade kejsarsnitt med tvillingar? Är bara i v 29 än så dom har ju gott om tid att vända sig både en och två gånger men då ettan glatt sitter på rumpan tänkte jag iaf förbereda mig i tanken lite på ett ev snitt. Bor i Gbg om det spelar roll, förstått att det kan vara lite olika i olika landsting. Så, om bägge tvillingar och jag mår bra men det bestäms att kejsarsnitt ska utföras-i vilken vecka sker det?

❤️Väntar tvillingarpojkar feb 2014❤️
  • Svar på tråden Planerat kejsarsnitt
  • MiaFia 2012

Hej! Det jag vet med säkerhet är att i Stockholm är det ca 38+0 (eller några dagar senare) för dikoriotiska tvillingar, dvs tvåäggs/enäggs som ligger i varsin hinnsäck med skiljevägg mellan. Men dom kan vända sig ganska sent, min etta låg också i säte i vecka 29 men hade lagt sig med huvudet ner fyra veckor senare. Så nu är det bara att vänta på att det sätter igång av sig självt... Lycka till!

• Rue

Tack för svar och lycka till! Väntar tvåäggs . Har nästa tul v 33 så då får man väl veta mer kanske. Just nu såg han väldigt bekväm ut där han satt😄

• Elli08

Är i v 37 och bor i Göteborg. Har fått tid för snitt i v 39... De vill göra så sent som möjligt.

• Rue

Elli08- så sent alltså? Måste vara bra tungt i v 37? Tycker redan det är rätt jobbigt emellanåt😊. Hade fått höra att man gjorde den v 37-38 på östra men det stämmer alltså inte. Risken måste ju vara ganska stor att förlossningen startar av sig själv innan 39 men det löser väl dom väl ändå. Lycka till med dina små!

• Elli08

Ja det blir 38+6 så nästan v 40 tom. Ja detär tungt nu, inte så mycket ork. Man har ju väntat sedan v 25 på att det kan komma igång. Får väl se om man går till 27/12? De låg med huvud ner tom v 33, sedan vände sig tv1 med rumpan ner och tv2 tvärläge så allt kan ju hända...

• GillaLäget

MiaFia 2012 - Hur vet du med säkerhet att det är 38+0 eller ett par dagar till, i Sthlm? Frågar för att jag väntar tvillingar och hoppas på beviljat snitt .Ska på samtal i nästa vecka och är nu i v 34 (33 +3)

När jag var på första TUL i v 28 så fick jag höra att chansen/risken att de vänder sej mer därefter är ganska liten för det blir rätt trångt. Mina ligger med huvudena nedåt sedan dess och är ca 2 kg nu.

• MiaFia 2012

Gilla Läget: Vi fick infon på Södersjukhusets tvillingkurs, och då sa läkaren att i princip samma regel gäller på alla sjukhus i Stockholm. Men för alla oss som gick på kursen har det visat sig väldigt svårt att planera, flera som velat gå igenom en vaginal förlossning har fått kejsarsnitt och vice versa. Så många faktorer är involverade: hur stor mängd fostervatten dom har, hur tillväxten ser ut, hur dom ändrar läge etc. Jag har kontakt med några tvillinggravida vars tvillingar vänt sig ganska sent, så man vet aldrig. Lycka till med samtalet! Jag försöker ställa in mig på båda alternativen så får man se hur det går.

• GillaLäget

MiaFia 2012 - okej, den kursen gick jag inte, bor i Solna och har valt DS, enligt min BM så hade man behövt välja SÖS för att få gå den kursen. Men det hör inte till saken, kommer ivf att försöka få snitt, är snittad innan med första barnet. Bara hoppas på att de inte försöker övertala mej till ngt annat.

Svar på tråden Planerat kejsarsnitt