Ni barnfria, ger ni släktens barn presenter?
I syskonskaran (våra föräldrar är döda) har det kommit överens om att bara barn får presenter. (Jag var aldrig med i diskussionen, jag är den enda som inte har barn och jag kommer inte skaffa det heller.)
Jag har 8 syskonbarn och det verkar av önskelistor att döma förväntas av mig att jag ska lägga någonstans mellan 200-300 per barn på jul och födelsedag, alltså minst ca 3 200 kr om året.
Jag har ingen relation med mina syskonbarn utan detta är något jag gjort de senaste åren av plikt. Jag svälter inte på något sätt men det känns ändå trist att lägga så pass mycket pengar på människor jag inte bryr mig om och inte få något tillbaka. Helst hade jag velat sluta köpa presenter till dem, men antar att mina syskon hade blivit väldigt sura. De tycker att deras barn är underverk och verkar förvänta sig att jag ska ha samma inställning.
Ni som är barnfria och kanske inte har så nära kontakt med släktens barn, köper ni ändå jul/födelsedagspresenter till dem? I så fall; för ungefär vilken summa?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-06 20:02
Ni som har barn: Hur hade ni reagerat om ett syskon inte hade någon relation till ert/era barn och var ärlig med att hon faktiskt inte ville delta ex på barnkalas?