• Anonym (FrökenX)

Ni barnfria, ger ni släktens barn presenter?

I syskonskaran (våra föräldrar är döda) har det kommit överens om att bara barn får presenter. (Jag var aldrig med i diskussionen, jag är den enda som inte har barn och jag kommer inte skaffa det heller.)

Jag har 8 syskonbarn och det verkar av önskelistor att döma förväntas av mig att jag ska lägga någonstans mellan 200-300 per barn på jul och födelsedag, alltså minst ca 3 200 kr om året.

Jag har ingen relation med mina syskonbarn utan detta är något jag gjort de senaste åren av plikt. Jag svälter inte på något sätt men det känns ändå trist att lägga så pass mycket pengar på människor jag inte bryr mig om och inte få något tillbaka. Helst hade jag velat sluta köpa presenter till dem, men antar att mina syskon hade blivit väldigt sura. De tycker att deras barn är underverk och verkar förvänta sig att jag ska ha samma inställning.

Ni som är barnfria och kanske inte har så nära kontakt med släktens barn, köper ni ändå jul/födelsedagspresenter till dem? I så fall; för ungefär vilken summa?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-06 20:02
    Ni som har barn: Hur hade ni reagerat om ett syskon inte hade någon relation till ert/era barn och var ärlig med att hon faktiskt inte ville delta ex på barnkalas?

• Svar på tråden Ni barnfria, ger ni släktens barn presenter?
  • Anonym (Hmm)

Om du inte har någon kontakt med barnen och inte träffar dem behöver inte du köpa presenter. Om du däremot firar t ex jul med dem så kan du ju visa den goda viljan och ge dem något litet. T ex en biocheck på 100 per unge. Jag har aldrig heller förstått det där med att ge/skicka presenter till någon man inte träffar. Går man på kalas/firar jul tillsammans så är en liten gåva oundvikligt dock.

• Anonym (.)

Sätt in 100 kr var per barn till barncancerfonden. Sen räcker det. Deras barn är inte ditt ansvar.

• Anonym (FrökenX)

Jag både går på kalas och firar jul. Ibland har jag försökt ställa in mitt kalasdeltagande då miljöer med mycket barn bara ger mig huvudvärk och trötthet, men då möts jag av väldigt sura miner. Vi bor i samma lilla stad och närvaro på barnkalas och jul verkar vara obligatoriskt :(

• Alexandra1990

Nej, tvärtom här. Jag köper endast til l min mamma, pappa och min egen bror. Syskonbarn etc  får julklappar av "mormor/morfar" och sina föräldrar. Självklart FÅR vi köpa om vi vill och då och då har jag hittat något lego eller liknande jag gett, men inget måste hos oss.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Skulle aldrig falla mig in att köpa presenter eller julklappar till mina kusiners barn. Till mina syskonbarn köper jag både julklappar och presenter men de har jag också relativt tät kontakt med och har en (god) relation till.

De andra barnen kan jag namnet på och träffar någon till några gånger om året.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (ja)

Har två biologiska syskon som jag har bra kontakt med och en styvbror som jag inte har så bra kontakt med. Styvbrorsan har två barn, de biologiska syskonen har inga. Och en adoptivsyster som är 6. Lilltjejen (adoptivsyrran) får paket.  Jag och mina biologiska syskon köper ihop åt henne, det är typ de roligaste presenterna och brukar vara rätt påkostade. I år ska hon tex få Yoda i lego, ascool. 

Styvbrorsans kids får också paket, men vi byter inte med styvbrorsan själv. Men klart ungarna ska ha lite klappar :) Lägger dock inga fantasisummor på hans barn utan de får saker som de önskat sig (de är rätt små och får dessutom mer paket än de orkar öppna av deras farmor och farfar) i en rimlig prisklass. 

• Anonym (...)

Vi har barn och ska min barnlösa svägerska fira med oss förväntar vi oss att hon köper åtminstone en symbolisk present till barnen (kan vara kritor från 10kr-lådan ) men å andra sidan får hon presenter av oss. Kommer hon inte på t ex födelsedagsfirandet behöver hon däremot inte köpa nått.

• Grimagen

Jag väljer att inte ha barn men jag räknar mina syskons barn som familj så självklart köper jag presenter till dem, däremot köper jag presenter jag vill ge dem oavsett önskelistor och annat, om jag så tar med dem till ett museum eller köper en leksak.

• Anonym (Ja 2)

Yes, jag köper födelsedagspresenter och julklappar till syskonbarn och kusinbarn.

Svar på tråden Ni barnfria, ger ni släktens barn presenter?