10 år senare
I dag när jag stod och lagade middag kom jag på att jag ville skriva ett inlägg här. Det är länge sedan sist nu.
Jag blev styvmamma åt fyra barn 6, 8, 10, 12 år för drygt tio år sedan. Oj, vad mycket som hänt under dessa år. Många gånger var det fruktansvärt jobbigt att komma in i en "färdig" familj. Äldsta dottern hade en superjobbig tonårsperiod och revolterade mycket mot mig och att jag kom och "förstörde/ändrade på" allt. När jag och sambon väntade vårt första gemensamma barn var styvdottern väldigt avståndstagande och ibland rent fientlig. Jag avskydde att det kändes som om jag hade massor av skyldigheter men inga rättigheter. Min sambo var bra men han förstod inte alltid.
Biomamman fanns hela tiden närvarande. Ibland var det lugnt och ibland var det väldigt stormiga diskussioner om pengar eller att några av barnen inte ville vara hos henne för att hon hade skaffat ny pojkvän/drack för mycket.
Under de fyra, fem första åren var jag ofta här i detta forum och läste och kände igen, och skrev av mig och fick kloka svar. Ibland kändes familjelivs styvförälder-forum som min enda livlina.
Nu har det snart gått elva år. Idag är ju alla de stora barnen mer eller mindre vuxna. När jag läste om styvfamiljer på den tiden stod det ofta att det oftast tar minst fem, sex år för att få en styvfamilj att fungera bra. I vårt fall stämmer det ganska bra. När det hade gått fem år ungefär hade vi alla accepterat varandra och den rådande situationen.
Idag är det naturligt för mig att själv ringa upp mina styvbarn. Jag tycker om att de kommer förbi och äter mat eller bara på te och prat på kvällen. Jag kan ta de små barnen och fara och hälsa på styvbarnen som nu har flyttat hemifrån (de äldsta). Jag älskar att mina egna barn har fyra storasyskon som de tycker så mycket om och som tycker om dem så mycket. Det är en sådan tillgång. Att få bli "bonusmormor" är också ganska fantastiskt!
Styvbarnen är ju inte mina barn och riktigt, riktigt som mina egna barn kommer de aldrig att bli men vi uppskattar varandra för det vi faktiskt är för varandra. Även om jag kanske inte alltid hade önskat att mitt liv skulle bli sådant det varit så.. i efterhand blev det ju bra till slut. Jag kan inte ha önskat det annorlunda och jag skulle inte vilja vara utan de stora barnen.
Jag ville bara berätta. Det kan bli bra till slut (men det kan också vara grymt slitsamt och tröstlöst när det pågår). Jag beundrar er alla!