Carl eller Karl?
Rubriken säger väl allt, vilken stavning tycker ni är finast?
Vore kul med svar och motivering (om det går) eftersom jag och min man är helt oense om stavning :)
Rubriken säger väl allt, vilken stavning tycker ni är finast?
Vore kul med svar och motivering (om det går) eftersom jag och min man är helt oense om stavning :)
Carl tycker jag
Jag tycker faktiskt båda är väldigt fina Om jag själv skulle ha namnet Karl (som är ett av mina namn) som tilltalsnamn så skulle det bli med stavningen Karl. Det blir lite ståtligare och mer karaktär på namnet på något sätt. C är lite kvinnligare, det är inte heller fel. Rent internationellt sätt tycker jag väl att det finns en viss mening med att vi (i Norden) sticker ut och använder K.
Hur som helst ett väldigt stiligt namn och både Karl och Carl ser väldigt bra ut; mitt personliga val faller på Karl.
Tycker Karl är finast, är van vid den stavningen. Min fästman heter Karl, min pappas andranamn var Karl, min brors andranamn är Karl och skulle jag blivit en kille så skulle jag hetat Karl.
Jag har själv en Carl, så jag säger Carl Jag tycker att namnet är finare i skrift med C, bokstaven K känns så hård... tycker jag
Båda är bra. Tycker ni kan fundera på vad ni vill att namnet ska utstråla. Carl är på något sätt vackrare och utstrålar mer "överklass". Karl är mer rejält och "allmoge".
Själv tycker jag att Carl är en sån internationell stavning. Min bonus son heter Carl James, jag tycker bara att de är stavningen som är finare med C. Där mina tjejer skulle kunna stavas med C men stavas med K
Karl!
Jag föredrar Karl med K. Ser snyggare ut i skrift.
Okej, roligt med svar :) Tack! Självklart är jag och min man lika envisa på varsin front men det löser sig nog!
Carl tycker jag är finast.
Jag tycker Carl :) Haha, usch vad hemskt det är när man inte kan bestämma sig!
Carl ser mycket ståtligare ut än Karl så min röst faller på Carl
Jag tycker att båda är lika fina! Skillnaden är väl att Carl för tankarna till en man i en högre samhällsklass än Karl. Tänk på Carl Bildt t.ex.. Medan man kanske förväntar sig att Karl ska heta Johansson i efternamn. Men å andra sidan är inte Karl något lågklassigt namn heller, utan det är bara en gradfråga.
En grej jag tycker är viktigt, är att syskonens namn har samma stilnivå - annars blir det konstigt. Alltså stavningar med C, Ph, h, -e på slutet o.s.v. (om det är relevant). Philippa, Catharina, Eric, Josephine...