• Veritaslux

2-åring som varit torr vill nu inte kissa, kan hålla sig hela dan!

Min dotter fyllde två i somras och i slutet av sommaren slutade vi med blöja. Det gick väldigt smidigt att bli dagtorr. När hon väl fattat grejen har det skett ytterst få olyckor. Hon har själv sagt till när hon vill kissa och när vi varit ute och det gått ett par timmar har hon kunnat gå "på uppmaning".

Men så plötsligt, för några veckor sedan, har hon fått svårt att gå på toa, det liksom "låser sig". Det började i samband med att hon var sjuk och möjligen kan det vara så att vi tjatade om toa/potta när hon inte var kissnödig.

Vad händer? Jo, hon går och håller sig hela dagarna! Hon sätter sig motvilligt på toa (med ring hemma) eller potta (hon får alltid välja) ser plågad ut och säger att det inte går. Rekordet var en dag då hon höll sig nästan tolv timmar (!), trots att vi motvilligt satte blöja på henne på eftermiddagen. Vi fick henne till slut att kissa på pottan genom att muta med choklad från adventskalendern. Så där är vi nu. Hon får choklad när hon kissar, men tyvärr verkar hon känna press över att misslyckas få choklad nu!

Lite fler ledtrådar:

1. Det går bättre på dagis.
    2. Hon är ibland nattorr, ibland inte. 
    3. Oftast kissar hon på morgonen, men även då kan det ta tid "att komma i gång".
    4. Vi försöker verkligen att inte tjata och jag hade inte tjatat alls om det inte var för att det inte är bra, ja rent av skadligt, att gå och hålla sig hela dagarna.
    5. Vi försöker givetvis få henne att dricka, men det är svårt. Hon har aldrig varit en stordrickare, är inte ens särskilt förtjust i juice och saft... Välling dricker hon, men det kan hon ju inte få hela dagarna, särskilt som hon är liten i maten.

Någon som har något råd?

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Svar på tråden 2-åring som varit torr vill nu inte kissa, kan hålla sig hela dan!
  • cattus

Sluta tjata, det är väl det enklaste rådet. Säg till henne att du inte kommer att fråga. Om hon behöver kissa så måste hon säga till själv. Det är inte skadligt att hon håller sig ett par dagar tills det "låst upp" sig. Händer det en olycka så låt det hända. Hon kommer att slappna av och återgå till det vanliga då ni inte tjatar på henne.

• Veritaslux

Tack för rådet. Jo, det är väl lite så vi tänkt, men så när det gått så lång tid har jag blivit orolig. Olyckor har vi aldrig brytt oss om (hellre att hon kissat än inte alls. ) Nu har det i alla fall de senaste dagarna gått bättre. Dottern har sagt till själv och vi har inte tjatat. Till och med när vi var på café idag sade hon att hon ville kissa, och det brukar annars vara svårare ute. Så vi håller tummarna. 

• isolande

Kunde varit jag som skrivit TS! Vår dotter kissar 2-3 ggr/ dygn sedan ett par veckor tillbaka. Var på VC i torsdags för jag var så orolig, men de sa bara att det inte var nån fara. Det hade tydligen varit värre om hon kissat väldigt ofta... Jag tjatar inte längre, hon får säga till.

• Blivande sköterska

Att hålla sig för länge är inte bra för blåsan då det kan leda till tömningsproblem och bakterier. Tror också på att inte prata om det, försöka fylla på med vätska och ev. låta kranen rinna så hon kanske påverkas psykiskt och bli kissignödig. Om det inte funkar och håller i sig tycker jag att ni ska vända er till BVC, det kan ju finnas behandlingsbara orsaker...

• Veritaslux

Tack för engagemang! För oss har det faktiskt löst sig, det verkade som att det uppstått en "låsning". Hon kunde säga saker som "det går inte" trots att det gått många timmar... När jag skrev förra inlägget trodde jag det löst sig, men så började hon hålla sig igen.

Vi var ju ganska desperata, eftersom jag är väl medveten om att det inte är bra att övertänja blåsan, så till slut lockade vi faktiskt med belöning. Det var efter en dag då hon hållit sig hela dagen. Belöningen var en choklad från adventskalendern (den gick snabbt åt sedan, haha). Vi hade ett litet bakslag då hon så gärna ville ha choklad att de låste sig igen. Men vi gick på pottan en stund senare och det funkade. När chokladen var slut flöt kisseriet. Hon kissar inte överdrivet ofta men i alla fall minst 3 gånger per dag. Hon säger inte alltid till, utan om hon inte kissat vid lunch då går vi då, liksom en gång innan kvällen och en på morgonen (hon sover med blöja men börjar bli nattorr). På dagis höll de lite koll innan julledigheten och då gick hon alltid en gång runt lunch. 

Hur är det för din dotter isolande, säger hon att det inte "går" eller vill hon inte alls sätta sig på potta/toalett?

• Veritaslux
    Veritaslux skrev 2014-01-03 19:34:32 följande:
    Tack för engagemang! För oss har det faktiskt löst sig, det verkade som att det uppstått en "låsning". Hon kunde säga saker som "det går inte" trots att det gått många timmar... När jag skrev förra inlägget trodde jag det löst sig, men så började hon hålla sig igen.

Vi var ju ganska desperata, eftersom jag är väl medveten om att det inte är bra att övertänja blåsan, så till slut lockade vi faktiskt med belöning. Det var efter en dag då hon hållit sig hela dagen. Belöningen var en choklad från adventskalendern (den gick snabbt åt sedan, haha). Vi hade ett litet bakslag då hon så gärna ville ha choklad att de låste sig igen. Men vi gick på pottan en stund senare och det funkade. När chokladen var slut flöt kisseriet. Hon kissar inte överdrivet ofta men i alla fall minst 3 gånger per dag. Hon säger inte alltid till, utan om hon inte kissat vid lunch då går vi då, liksom en gång innan kvällen och en på morgonen (hon sover med blöja men börjar bli nattorr). På dagis höll de lite koll innan julledigheten och då gick hon alltid en gång runt lunch. 

Hur är det för din dotter isolande, säger hon att det inte "går" eller vill hon inte alls sätta sig på potta/toalett?
    Gah, typiskt att man inte kan redigera inlägg. Såg att jag tagit upp det där med adventskalendern i trådstart. Well, det löste sig som sagt till slut hur som.
  • isolande

Min dotter går gärna på pottan, sitter en stund men ger upp och säger typ: det kommer inget... Om hon däremot säger till själv kommer det nästan alltid nåt. Därför försöker jag sluta tjata och potta henne om hon inte sagt till själv. Så att det inte ska bli en grej liksom. Det gick SÅ bra innan och nu senaste månaden så krånglar det. Tröttsamt eftersom hon oxå bajsar väldigt sällan oxå.

• isolande

Mutor funkar tyvärr inte, har iofs inte provat choklad eftersom hon inte börjat äta godis än...russin och kex duger iaf inte :)

• Veritaslux
    isolande skrev 2014-01-03 20:31:53 följande:
    Mutor funkar tyvärr inte, har iofs inte provat choklad eftersom hon inte börjat äta godis än...russin och kex duger iaf inte :)

Belöning kan ju vara klistermärken att samla, till en leksak också. Vi tänkte köra med den nu snart för bajset eftersom hon ber om blöja när hon bajsar. Vi hade nämligen problemet med förstoppning i somras för att hon inte ville göra tvåan på potta/toalett. Ack de små liven, en sakna taget tänkte vi.

Men det är svårt det där, håller med. Funkar inte på alla. Vi försökte i alla fall med vätska, så mycket det gick under förmiddagen. Salta saker ökar törsten.... Till slut började det funka vid lunch och det var ju en lättnad. Nu går hon som sagt minst tre gånger.
Svar på tråden 2-åring som varit torr vill nu inte kissa, kan hålla sig hela dan!