• bellskk

Hallå, hudterapeut/makeupexpert! Foundation och flagnande hud

Hej! 
    Ja, jag som många andra har hopplöst flagnande hud, speciellt nu på vinter och jag förstår för mitt liv inte hur jag ska göra med foundation! 

Jag försöker med mineralfoundation (Lily Lolo - reagerar lätt på smink) men då är det som att borsten bara drar upp de torra delarna och det ser dumt ut. 
    Flytande foundation (en väldigt lätt Sensai) och då är det som att färgen bara lägger sig runt allt det torra så de partierna blir ännu tydligare. 
    What to do? Jag använder inte puder eftersom jag upplever att det blir värre då. Jag peelar ansiktet 1-2 ggr i veckan - gör jag mer än så blir huden för torr och jag får finnar istället. Har använt skitprodukter i några veckor nu men ska köpa Darphin i veckan och hoppas det hjälper lite i alla fall. I somras började jag använda 3 nyansconcealern från Make Up store och tyckte den fungerade jättebra men om jag har den runt ögonen nu så blir det jättetorrt på en gång.

Vet någon vad som egentligen är bäst att använda för foundation till dessa problem? Mineral, flytande eller mousse? Funderade på att prova Dior Nude eftersom jag hört att den brukar fungera bra för känslig hud i alla fall. Förslag? 

• Svar på tråden Hallå, hudterapeut/makeupexpert! Foundation och flagnande hud
  • leehlo

Favoritar tråden då jag har samma problem! Har superkänslig hy och har provat både mineralfoundation och clinique's redness solution-serie utöver de vanligare märkena men inget hjälper. Jag har problem med torrhetsfläckar och kliande ansikte året om men värst blir det på vintern. Rynkar på näsan

• bellskk

Kan tillägga att jag använde Decleor när jag var yngre vilket fungerade jättebra tillsammans med mineralfoundation men nu har de ändrat sammansättningen i sina produkter och jag tycker inte de är lika bra längre tyvärr :(

• rockaroll

Först och främst ska du se till att du har bra ansiktsvård. Rengöring och nattkräm för torr hy (skit i dagkrämen!). Du kan även smörja in ansiktet med mandelolja (finns på Apoteket).vad gäller cinsealern från mus går det utmärkt att blanda ut den med en ögobkräm för att få den krämigare. Sen föreslår jag en oljebaserad foundation. Och ha bars på puder på de partier där du kan bli blank. Mineralpuder, inte ett vanligt puder. De innehåller talk som torkar ut huden.

• bellskk
    leehlo skrev 2013-12-07 14:59:59 följande:
    Favoritar tråden då jag har samma problem! Har superkänslig hy och har provat både mineralfoundation och clinique's redness solution-serie utöver de vanligare märkena men inget hjälper. Jag har problem med torrhetsfläckar och kliande ansikte året om men värst blir det på vintern. Rynkar på näsan
    Precis samma problem som jag då! :(
    Mina ben är nästa värst när det gäller klåda just nu... provat alla krämer som finns men den enda jag tycker fungerar fullt ut på armar och ben är otroligt nog CCS body hudlotion från apoteket - 54 kr för 400 ml.
  • bellskk
    rockaroll skrev 2013-12-07 15:01:09 följande:
    Först och främst ska du se till att du har bra ansiktsvård. Rengöring och nattkräm för torr hy (skit i dagkrämen!). Du kan även smörja in ansiktet med mandelolja (finns på Apoteket).vad gäller cinsealern från mus går det utmärkt att blanda ut den med en ögobkräm för att få den krämigare. Sen föreslår jag en oljebaserad foundation. Och ha bars på puder på de partier där du kan bli blank. Mineralpuder, inte ett vanligt puder. De innehåller talk som torkar ut huden.

Precis min tankegång! Tänkte börja med Darphin nattkräm och rengöring. Jag brukar göra mandelolja på natten vilket fungerar jättebra - tycker tom det fungerar mot finnar. 

Vet du hur man ska göra med ansiktsvatten? Jag tycker om att använda det på morgonen för jag upplever att foundation sitter bättre då men har svårt att hitta ett vatten som inte torkar ut för mycket även fast ska vara för torr hud. 

• Momalicious

Köp en clarisonic! Helt fantastisk! Använder den varje morgon och huden blir helt underbar, känns som babyhud. Det plus bra ansiktsprodukter för torr hy och det är inga problem att använda vilken foundation jag än vill :) kostar en del pengar men LÄTT värt det! Kan inte minnas att min hy någonsin varit så fin!

• Fjärilslarv

Du kan blanda mineralfoundation med dagkräm och på så vis får du en flytande mineralfoundation. det gör jag,

• leehlo
    Fjärilslarv skrev 2013-12-07 15:21:00 följande:
    Du kan blanda mineralfoundation med dagkräm och på så vis får du en flytande mineralfoundation. det gör jag,
    Detta ska jag testa! Tack för tipset. :)
  • rockaroll

Ansiktsvattnet är ju till för att stänga porerna. Kallvatten har samma effekt, men är uttorkande. Prova dig fram. Känns det inte bättre med ansiktsvatten än vanligt vatten finns ingen mening med det. Kör nattkräm (nåt utan parfym. Egentligen ska man bojkotta allt med parfym i då det innehåller många gifter) på dagen och mandelolja på natten. Efter att du duschat kan du istället för att torka dig med handduken, smörja in sig med oljan, då binder huden mer fukt.

• Indianica

Jag tvättar inte ansiktet på morgonen, utan baddar bara med ansiktsvatten och så på med serum (Dermalogicas skin hydrating serum) och fuktkräm. Ibland sover jag med Dermalogicas skinhydrationg mask och så baddar med ansiktsvatten och på med serum och fuktkräm.

• Ekosnygg

Att skrubba ansiktet är väldigt bra då och då för att få bort överblina hudbitar. Sedan bordede finnas en bra nattkräm som ger din hy en bra återfuktning. Olja är väldigt bra för hyn, speciellt jojobaoljan då den är så lik våran egna olja som kroppen producerar. Jojobaoljan balanserar din hy vilket menas att den passar likaväl till torr hy som fet hy. Prova att smörja in ansiktet på kvällen med några droppar.

• bellskk

Tack för alla tips!! 

Ska testa för fullt nu och se vad som verkar fungera bäst, ska i alla fall starta med att äntligen införskaffa mig vettiga produkter igen - som jag har längtat! 

• Fjärilslarv
    leehlo skrev 2013-12-07 16:49:57 följande:
    Detta ska jag testa! Tack för tipset. :)
    så lite så!
    jag läste det på någon internetsida, minns inte vilken i skrivande stund.
    men det fungerar faktiskt, jag känner mig inte alls lika torr i ansiktet längre.
    jag har kombinerad hy dvs torr lite här och där och så pormaskar och äckel lite här och där, och det fungerar för mig.
    jag upplevde alltid att jag kände mig jättetorr när jag använde det bara i puderform så att säga.
    för att minska glansigheten som kan bli så tar jag lite mineralfoundation borsten och bara lixom duttar där jag upplever att det är blankt.

att blanda med dagkräm fungerar även med mineral- concealer.

jag smörjer givetvis in huden med dagkräm innan jag har har min foundation- dagkrämsmix försåss.

testa vett ja =).
  • Fairydust

Har precis samma problem och blir tokig varje vinter när jag inte kan sminka mig alls för att det bara ser dumt ut!

Men så var jag för ett par månader sen på en ansiktsbehandling och den hudterapeuten använde ett svenskt märke som heter Maria Åkerberg (hade aldrig hört talas om det innan), jag köpte några produkter och har använt dom sen dess och än så länge är jag inte alls så torr som jag brukar bli!
    Använder en cleansing milk på kvällen, sen ansiktsvatten och sist jojobaolja. På morgonen använder jag en kräm som är för torr och känslig hy. Är jättenöjd för en gångs skull!
    Och det är inte så dyra produkter heller, så det kan vara värt att testa!

Svar på tråden Hallå, hudterapeut/makeupexpert! Foundation och flagnande hud