• Clementin1

    Har öppna spermadonatorer påhittat användarnamn?

    Hej, jag försöker få barn med donator från European Sperm Bank. (Är ensamstående kvinna.)

    Om det blir ett barn så funderar jag på andranamn och tredjenamn till barnet. Med anledning av det undrar jag:

    FRÅGA: Är det vanligast att en öppen donator har ett påhittat förnamn i donatorregistret? (Det register man väljer donator i, där står donatorerna listade med olika förnamn.) Eller är det vanligast att öppna donatorer använder sitt riktiga namn? (När barnet ju ändå kan få veta faderns identitet när barnet har fyllt 18 år.)

    Jag GISSAR att alla donatorer har påhittade förnamn i registret, för anonymitetens skull. Barnet ska ju inte kunna kontakta den biologiska fadern förrän det har fyllt 18 år, som reglerna ser ut idag.

    Anledningen till att jag funderar på detta är för att jag funderar på följande namn-alternativ, om ifall jag skulle få en son:

    Alternativ 1:
    Förstanamn: barnets tilltalsnamn
    Andranamn: barnets morfars tilltalsnamn
    Tredjenamn: barnets bonusmorfars tilltalsnamn (denna person är en mycket aktiv bonuspappa till mig och kommer vara en aktiv bonusmorfar också)

    Alternativ 2:
    Förstanamn: barnets tilltalsnamn
    Andranamn: ett namn som som barnets morfars far hette (han lever inte), och som barnets bonusmorfar har som andranamn, d.v.s. det är ett namn som finns i släkten både på min pappas sida och på min bonuspappas sida
    Tredjenamn: donatorns användarnamn i donatorregistret (de står ju listade med förnamn, både anonyma donatorer och öppna donatorer står ju listade med förnamn, och jag har som sagt valt öppen donator)

    Jag är inne på alternativ 1, för jag skulle gärna vilja ge ett ordentligt starkt namnband både mellan barnet och barnets morfar och mellan barnet och barnets bonusmorfar.

    Men OM det är så att de öppna donatorerna oftast står listade med sina RIKTIGA förnamn i donatorregistret, så behöver jag ju fundera på om jag tror det är bäst för ett barn att ha ett ordentligt starkt namnband till två manliga släktingar som det kommer ha kontakt med under uppväxten, eller halvstarkt namnband till dessa släktingar plus ett starkt namnband till den biologiska fadern.

    Off topic: Om det skulle bli en dotter tänker jag mig två namn till släktingar till barnet som andranamn och tredjenamn.

    Jag vet att det är alldeles för tidigt att fundera på detta innan jag vet om jag får ett barn, men det är svårt att låta bli. :)

  • Svar på tråden Har öppna spermadonatorer påhittat användarnamn?
Svar på tråden Har öppna spermadonatorer påhittat användarnamn?