• Anonym (skatten?)

hög vinst på triss, skatt?

om man skulle vinna 100 000kr + blir det skattavdrag då eller blir det om man vinner en miljon+?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-08 18:24
    nanana

• Svar på tråden hög vinst på triss, skatt?
  • Anonym (M)

Det är ingen skatt alls på lotterivinster.  Om det är någon form av tävling, där man t.ex. ska skriva motivering eller hitta på en slogan, då beskattas det som inkomst av tjänst. Undantaget är lotterier anordnade utanför EU, där beskattas vinsterna.

• Anonym (M)

Även pokervinster eller annat onlinespel är befriade från skatt, så länge det är inom EU. Så om man vinner på en spelsajt i tex USA eller annat icke EU-land måste man skatta på nettovinsten.

• Anonym (skatten?)

okej tack för svar 

• Queenie70

På vilket sätt beskattas egentligen "prestationsvinster" hur ser skattemyndigheten om jag vunnit ex en resa? Hur avgörs värdet av vinsten?

• In Sweden
    Queenie70 skrev 2013-12-07 20:21:15 följande:
    På vilket sätt beskattas egentligen "prestationsvinster" hur ser skattemyndigheten om jag vunnit ex en resa? Hur avgörs värdet av vinsten?
    Prestationsvinster är när ett prestationsmoment kommer först. Så att du ska motivera eller så först, sen så lottas det mellan eventuella flera som är likvärdiga. Allt handlar om ordningen.
  • Anonym (M)
    Queenie70 skrev 2013-12-07 20:21:15 följande:
    Jag vann en resa hos Ving för ett par år sedan. Värdet på resan fanns med redan i själva tävlingen, plus att jag fick uppgift av Ving efter jag vunnit. De rapporterade in detta till Skatteverket och jag fick betala skatt på värdet, som om det vore inkomst av tjänst.
Svar på tråden hög vinst på triss, skatt?