• JennyMoaSaga

Dagmamma - pedagogisk verksamhet

Hej! Är det någon som är relativt nybliven dagmamma här?
    Jag har papper hemma och ska skicka in i veckan.
    Hade varit roligt och nyttigt att prata med någon inom samma jobb :)
    Ni som har era barn hos en dagmamma, vad tycker ni är bra där? Ge gärna massa tips och idéer för att bli en så bra dagmamma som möjligt! :)

• Svar på tråden Dagmamma - pedagogisk verksamhet
  • MalinEddie

Nu har jag ingen erfarenhet av dagmamma (eller dagbarnvårdare som det egentligen heter) när det kommer till mina egna barn. De har gått och går på förskola. Jag är dock nyfikenGladVad har du för utbildning t.ex?

Avskyr CIO-metoder.
  • Hannah76

Min yngsta dotter var hos en dagmamma när hon var liten, det var perfekt tycker jag. men jag skulle inte ha en större barn hos dagmamma...
    Jag har själv vart hos dagmamma som liten, en jättebra och en hemsk..

• Mli 014

Jag föredrar dagmamma till barn under 3 år. Det är en lugnare mer intim miljö hos en dagmamma med mindre antal barn.

Det viktigaste är att en dagmamma har struktur, rutiner, kreativitet och är lyhörd.

Min väninnas barn gick hos dagmamma, tills barnen kom hem och citerade barnprogram.

De ska inte placeras framför tv'n i alla fall.

De ska göra utflykter och leka utomhus.

Det har min äldsta gjort. Och det är vi glada för.

N
  • Minttu

Jag är dagmamma och har jobbat som det i 1 1/2 år. Innan dess jobbade jag på förskola/skola i ca 10år.

Min äldsta dotter gick hos dagmamma och när jag började jobba igen efter mitt andra barn fick jag anställning.

Det är det bästa jobb jag någonsin haft!

Små barngrupper, vi jobbar enligt läroplanen, barnen får den lilla gruppen i hemmet ( ca5barn) och den stora gruppen när vi träffas ute och leker varje fm. och en dag i veckan är vi i vår gemensamma lokal och jobbar i åldersindelade grupper med vårt tema.

Vad roligt att höra att du ska börja som dagmamma :) kul tråd!

• MalinEddie

När vi skulle välja barnomsorg till äldsta hade vi ett val. Numera finns det överhuvudtaget inga dagbarnvårdare i vår kommun, ett par av dem arbetar idag inom förskolan. Detta är givetvis tråkigt för dem som föredrar denna barnomsorgsform. Vår äldsta var då 21/2 år och det som gjorde att vi valde förskola framför dagmamma var att det är så lite insyn hos dagmammor. Det kan låta hur bra som helst men vem vet? På förskolor finns mer personal och därför också någon som kan uppmärksamma missförhållanden. Något annat som gjorde att vi valde som vi gjorde var att förskolepersonalen inte "bara" var barnskötare utan förskollärare och jag tror inte att 31/2 års universitetsutbildning är för ingenting. Jag ser helst både personlig lämplighet (viktigast) men också pedagogisk utbildning som sträcker sig längre än barn och fritidsprogrammet.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

En nyfiken fråga till, vad krävdes för att du skulle kunna arbeta som dagmamma?

Avskyr CIO-metoder.
  • JennyMoaSaga

Tack för era svar. Roligt att läsa vad andra tycker och tänker!

Jag är "bara" barnskötare, och har vikarierat lite på förskolor ( dock några år sedan nu) har två egna barn (5 och 1 år) men chansar och hoppas att det finns en chans även för mig!!

• EllisBell

Jag har haft mina barn hos dagmamma, eller pedagogisk omsorg som det egentligen heter numer. (Har också haft dagis). Jag tycker att dagmamma var fantastiskt. De fick det bästa av allt. Både den lilla gruppen och det stora sammanhanget när de ute och 2 dar/v träffade dagmammegruppen i gemensam lokal. Verksamheten var flexibel och kunde anpassas efter individernas dagsform. De fick Hemlagad mat som barnen ofta fick vara med och göra. Mycket utflykter, pyssel, skogsturer osv. En av de bästa grejerna tycker jag var den personliga relationen mig-barnet-dagmamman. Den jag lämnade mitt barn till var den som hade ansvaret hela dagen. Gav jag info visste jag att den nådde fram. Jag visste att mitt barn alltid sågs och aldrig glömdes bort i något hörn eller var ledsen utan en trygg famn att krypa in i. Flexibla tider. Dagis upplever jag som mycket mer fyrkantigt och rörigt. Idag har min kommun dock sparat bort denna form av omsorg.

• skogsvitter
    MalinEddie skrev 2013-12-07 19:14:58 följande:
    Nu har jag ingen erfarenhet av dagmamma (eller dagbarnvårdare som det egentligen heter) när det kommer till mina egna barn. De har gått och går på förskola. Jag är dock nyfikenGladVad har du för utbildning t.ex?
    Den dagbarnvårdare som våra barn hade var utbildad förskollärare och hade arbetat inom förskolan i massor av år. Alla har kanske inte det dock?
  • MalinEddie
    skogsvitter skrev 2013-12-08 09:41:17 följande:
    Den dagbarnvårdare som våra barn hade var utbildad förskollärare och hade arbetat inom förskolan i massor av år. Alla har kanske inte det dock?
    Nej, det är säkert olika. Här hade de på sin höjd barnskötarutbildning. Samtidigt var det nästintill ett krav att den personal som arbetade inom förskolan var förskollärare och det än mer idag.
    Avskyr CIO-metoder.
  • EllisBell

Jag tror ärligt att det är få som efter flera år på högskola vill ha mysverksamhet i sitt eget hem. Även om det är lika bra och ibland bättre för barnen upplevs det inte lika professionellt. Inga möten, större projekt osv. De flesta dagmammor är därför barnskötare. Och allteftersom kommunerna kräver hög utbildning kommer dagmammorna bli färre. Tror jag.

• Litet My

Här finns ett privat företag som hela tiden annonserar efter nya dagmammor, då får även de egna barn lov att ingå i verksamheten. Dock kärver man inte så mycket mer utbildning än erfarenhet av barn. Tror det finns 4 st i kommunen och jag känner till 2 st.

Den ena hade jag lätt kunnat lämna barn hos, hon har ett stort antal egna och brinner för barn och allt därtill, är noga med att planera dagarna och se individen och tycker det är jätteroligt.

Den andra fick sparken, har skrivit om henne tidigare men hon var inte snällt mot barnen (hon hade 2 småbarn som kom när de var 1 år och slutade vid 2 år) exempelvis straffade hon dem på olika sätt genom att försumma dem, fifflade med barnens tider och barnen fick mest sköta sig själva.

2 helt olika individer men det fick mig att känna att "men hjälp hur ska jag få veta vad som händer av mitt pyttelilla barn som inte kan prata". Jag vet att det finns bra dagmammor tex dagmamma 1 men det som hände hos dagmamma 2 gjorde mig spetisk till en så skyddad verkstad.

• skogsvitter
    EllisBell skrev 2013-12-08 13:44:12 följande:
    Jag tror ärligt att det är få som efter flera år på högskola vill ha mysverksamhet i sitt eget hem. Även om det är lika bra och ibland bättre för barnen upplevs det inte lika professionellt. Inga möten, större projekt osv. De flesta dagmammor är därför barnskötare. Och allteftersom kommunerna kräver hög utbildning kommer dagmammorna bli färre. Tror jag.
    Va? Vår "dagmamma" hade möten med andra dagmammor i kommunen med jämna mellanrum, de hade också större projekt samt att de åkte ner till Stockholm en gång per termin på någon slags dagbarnvårdarträff. Även fortbildningskurser och liknande förekom. De hade en rektor över sig och fungerade som vilken annan barnomsorg som helst!

Låter som en rätt fet fördom att tro att man inte vill "sjunka" till att vara dagmamma bara för att man är utbildad?! Alla kanske inte vill arbeta med så usla arbetsvillkor som så ofta är fallet på dagens förskolor?
  • skogsvitter
    MalinEddie skrev 2013-12-08 13:36:03 följande:
    Nej, det är säkert olika. Här hade de på sin höjd barnskötarutbildning. Samtidigt var det nästintill ett krav att den personal som arbetade inom förskolan var förskollärare och det än mer idag.
    Ja, det är ju synd om det ska behöva vara så, och framförallt är det synd att dagbarnvårdare har fått en så skitig stämpel på sig...
  • EllisBell
    skogsvitter skrev 2013-12-08 17:15:38 följande:
    Va? Vår "dagmamma" hade möten med andra dagmammor i kommunen med jämna mellanrum, de hade också större projekt samt att de åkte ner till Stockholm en gång per termin på någon slags dagbarnvårdarträff. Även fortbildningskurser och liknande förekom. De hade en rektor över sig och fungerade som vilken annan barnomsorg som helst!

Låter som en rätt fet fördom att tro att man inte vill "sjunka" till att vara dagmamma bara för att man är utbildad?! Alla kanske inte vill arbeta med så usla arbetsvillkor som så ofta är fallet på dagens förskolor?
    Jag VET att pedagogisk omsorg är lika bra som förskola. Men mitt intryck och erfarenhet är att förskollärare i första hand vill arbeta på förskola. Helst den större sorten med många avdelningar osv. Skulle vara intressant med statistik på hur vanligt det är att utb. Fskl arbetar som dagmammor.
  • DetGodaLivet

Hej TS! Jag vill tipsa dig om gruppen "Pedagogisk Omsorg i Sverige" på facebook, där kan du få tips och inspiration. Jag har haft mycket stöd därifrån när jag startat min egen verksamhet som drar igång i höst.

Som en kommentar på frågan om utbildningsnivå så tror jag det är något som är i förändring. Arbetsförhållandena på Sveriges förskolor idag är extremt tuffa för både barn och personal och många förskollärare är trötta på den usla arbetsmiljön med stress, buller och stora barngrupper. Det finns många som håller på att, eller går i tankarna att, byta bana till pedagogisk omsorg/dagmamma pga det. Jag är själv högskoleutbildad med specialpedagogisk kompetens dessutom.

Min personliga tro är dock att en barnskötarutbildning och ett stort engagemang också räcker en god väg.

• violis

Tyvärr så är det så att få dagmammor kan erbjuda en pedagogisk omsorg eftersom kravet för att kunna erbjuda någon form av genomtänkt pedagogik är att man SJÄLV är utbildad pedagog! Och har man läst på högskola så väljer få att jobba som dagbarnvårdare,de flesta väljer att arbeta på förskola. Varför få föräldrar väljer den här omsorgsformen är nog dels för att kommunerna inte direkt annonserar om att det finns,och dels för att man kanske känner att om man inre själv kan vara hemma med sina barn så vill man att de ska tas om hand av " experter" och få en pedagogisk verksamhet...och handen på hjärtat - det ÄR lättare att ha tex en bra upplagd svenska undervisning med en grupp på 5-6 barn som ligger på samma nivå än att ha en " lektion" ( det vi inom fsk kallar " samling") med 5-6 barn som är i åldrarna 1-5 och alltså har helt olika behov på nivån på undervisningen! SEN gör dagbarnvårdarna MASSOR av bra saker och vissa barn behöver den lilla gruppen, men jag ser bara på min kommun, dagbarnvårdarna måste erbjuda samma öppettider som fsk dv de måste " öppna" senast kl 6.30 och stänga tidigast 18,30, eftersom ingen får jobba mer än 40 h i veckan går det ju inte ihop.... Så för att få ihop det ( + tid till planering och APT) måste dagbarnvårdarna hjälpas åt med varandras barn vilket gör att de är i en lokal MINST 1-2 hela dagar i veckan ....och DÄR har man tagit bort hela vitsen med att välja " dagmamma" före "dagis".... Eftersom barnen hamnar i minst lika stora grupper som på,fsk fast med " outbildad" personal och färre vuxna / barn! ( säger du att varje " dagmamma" har 6 barn var, en " dagmamma" ska ha ledig dag och därför är hennes barn i lokalen med två andra dagmammors barn= 18 barn,men bara två vuxna= 9 barn/ vuxen! Skulle dessutom någon till av dagmammorna vara sjuk så kan det vara ännu fler barn lite beroende på hur kommunen har lagt upp det - på fsk har vi en vikariebudget så vi kan ta in vikarier vid behov - som jag förstått på de dagmammor jag känner i min kommun och även från kompisar vars barn gått hos dagmammor i grannkommunen så finns det inga vikariepengar utan dagmammorna ska ta varandras barn vid sjukdom ) Så tyvärr faller i mina ögon mycket av fördelarna med " dagmamma" bort pga detta.

• DetGodaLivet

Jag har 5,5 års pedagogisk universitetsutbildning i backfickan och jag skulle i dagsläget aldrig välja att arbeta på förskola pga den usla arbetsmiljön för både vuxna och barn så där tänker vi uppenbarligen olika.

Jag tror att barn lär bäst när deras grundläggande behov av omsorg, anknytni8ng och trygghet är uppfyllda och det anser jag inte att förskolan kan erbjuda idag. Tyvärr för det är också en verksamhet som behövs i vårt samhälle.

Att jobba i lokal eller ta hand om andra dagbarnvårdares barn är ju något man bestämmer helt och hållet själv som dagbarnvårdare. I förskolan är det ju däremot vanligt att man tvingas täcka upp för varandra eller gå kort utan vikarie vilket kan ge oerhört stora barngrupper per pedagog under vissa perioder.

• ViVäntarLois

Först vill jag bara skriva att "DetGodaLivet" har svarat jättebra i mitt tycke! Men också förstärka det hon skriver med att vi är fler som tycker samma :) 

Här hemma har vi kompletterat med pedagogisk utbildning efter att vi fick barn för att vi är intresserade och vill lära oss mer, men annars är vi en läkare och en halvvägs till jurist som valt att ha pedagogisk verksamhet för och med våra barn och två andra familjer (flerfamiljssystem som också faller under pedagogisk omsorg). Jag tycker vår vardag är väldigt stimulerande för både oss vuxna och barnen :) 

Svar på tråden Dagmamma - pedagogisk verksamhet