• Shades

Tänt på toaletten?

Har precis fått hem ett par kattungar och funderar nu på om man måste ha ljuset tänt på toaletten hela tiden (så de hittar lådan)?

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Tänt på toaletten?
  • Allinrep

Tror de kan hitta lådan med nosen också, sanden luktar väldigt speciellt och deras doftsinne är mycket bättre än vårt.

• AstaMärta

De ser inte i mörker, men de ser bra med bara lite ljus. Har lådan en huv på sig i ett rum utan fönster och hallen utanför också är släckt? I så fall kan det nog vara på sin plats att skaffa något ledljus till de små. Man vill ju gärna att de ska ha det enkelt att gå på lådan, så att de inte behöver fundera på att gå i sängen eller tvätthögen istället. ;) Just när det gäller kattumgar så har jag erfarit att de kan vara lite klumpiga, de har ännu inte lärt sig kontroll fullt ut - och det har blivit ett eller annat kliv i den bruna högen när de vänder sig om för att krafsa över. Det är inte fel att curla kattumgars lådgående lite tills att de verkligen lärt sig!

• Tobby
    AstaMärta skrev 2013-12-07 23:13:27 följande:

De ser inte i mörker, men de ser bra med bara lite ljus. Har lådan en huv på sig i ett rum utan fönster och hallen utanför också är släckt? I så fall kan det nog vara på sin plats att skaffa något ledljus till de små. Man vill ju gärna att de ska ha det enkelt att gå på lådan, så att de inte behöver fundera på att gå i sängen eller tvätthögen istället. ;) Just när det gäller kattumgar så har jag erfarit att de kan vara lite klumpiga, de har ännu inte lärt sig kontroll fullt ut - och det har blivit ett eller annat kliv i den bruna högen när de vänder sig om för att krafsa över. Det är inte fel att curla kattumgars lådgående lite tills att de verkligen lärt sig!

Jo katter har bra mörkerseende !

Katter har dåligt färgseende, men mycket bra mörkerseende. Kattens ögon utnyttjar allt tillgängligt ljus, och den kan se i nästan totalt mörker.
  • AstaMärta
    Tobby skrev 2013-12-08 07:39:08 följande:
    Jo katter har bra mörkerseende ! Katter har dåligt färgseende, men mycket bra mörkerseende. Kattens ögon utnyttjar allt tillgängligt ljus, och den kan se i nästan totalt mörker.

Läs min första mening igen. Att de har dåligt färgseende är jag också medveten om, mina katter missar mycket av sin blötmat om den ligger på en mörk, färgglad eller mönstrad tallrik. Vitt eller ljus pastell ska det vara mot de bruna bitarna.
  • Tobby
    AstaMärta skrev 2013-12-08 11:55:56 följande:

Läs min första mening igen. Att de har dåligt färgseende är jag också medveten om, mina katter missar mycket av sin blötmat om den ligger på en mörk, färgglad eller mönstrad tallrik. Vitt eller ljus pastell ska det vara mot de bruna bitarna.
    Men dom ser fortfarande i mörker så varför din katt inte ser vet inte jag det har inte med färgseendet att göra
  • Shades

Heh, då det blev liksom litet både ja och nej på det då ;)

Nåväl, då kanske det inte är helt fel att ha det tänt nu i början i alla fall för de är fortfarande ganska skygga. (bodde i transportburen precis utanför toaletten i natt). Det verkar ta sin lilla tid att få  dem vana vid att bli hanterade för det verkar som om de inte gjort det så mycket på katthemmet. Jobbar på att få dem att acceptera oss och gör små framsteg hela tiden :)

Tack i alla fall!

Svar på tråden Tänt på toaletten?