• Jenm

Hjälp - föremål som symboliserar lärande

Jag ska skriva en uppsats om ett föremål som symboliserar lärande men jag kommer inte på något?! Eller det går väl att t.ex. välja en bok men jag måste ju skriva en förklaring kring valet och där tycker jag det blir så svårt... Förslag?

• Svar på tråden Hjälp - föremål som symboliserar lärande
  • Jenm
    Näckrosen skrev 2013-12-08 07:48:24 följande:
    Uggla
    Jag har också tänkt på det men kommer inte direkt på någon bra förklaring...
  • christerbe

En bok är väll bra då man läser för att få information. Här är några fler exempel, de första jag kommer på.

Penna - då den använda gör att skapa och skriva information

Uggla - då de enligt folktro anses vara kloka, och lärda

Äpple - för att man förr skulle ge läraren ett äpple (jag bet inte sanningshalten i om man faktiskt gjorde det), det är även enligt Bibeln kunskapens frukt.

Studentmössa - då man får den efter utförda studier, vet inte om amerikansk eller svensk är bäst.

• Renfana

Bok innehåller ju information, så av en bok kan man lära. Ugglan symboliserar ju vishet/intellekt, t.ex. i grekisk och romersk mytologi där Athena och Minerva hade en uggla.

• mercury

Måste det vara en allmän symbol, eller får du själv välja ett föremål som symboliserar lärande för dig personligen? För i så fall kan du ju välja vad som helst som du förknippar med ett tillfälle du lärde dig mycket. Och egentligen finns väl ingen anledning till att hålla sig strikt till sanningen - tycker du att det är svårt att förklara varför du valde det du valde, hitta på en bra förklaring.

Jag tycker annars att äpplet är en bra symbol, eftersom berättelsen om syndafallet är en intressant metafor att utgå ifrån för ett resonemang om vilka konsekvenser kunskap medför.

• LillaIF

Jordglob.... Geografi, astronomi, historia. Lära av att resa och uppleva.

Svar på tråden Hjälp - föremål som symboliserar lärande