• Pjåsk

Cancer? så orolig för mamma :(

Legat vaken halva natten och gråtit och funderat.. Vet att ingen här på FL egentligen kan hjälpa mig, men behöver få ur mig min oro, och kanske någon har liknande erfarenheter.

För 2 veckor sen var min mamma (63 år) på mammografi. Efter några dagar fick hon beskedet att hon skulle komma tillbaka till lasarettet för provtagning då dom hittat cellförändringar i hennes bröst.
    I tisdags va hon nu inne igen och gjorde proven, och i fredags fick hon brev igen från läkaren att hon ska in på MÅNDAG för att få svar på proven...
    Jag har ju redan målat fan på väggen, varför får dom så bråttom? Varför måste hon åka in 15 mil t.o.r till sjukhuset om de inte va för att det är ett hemskt besked??
    Dom skickade även med blanketter som hon skulle ta med till sjukhuset där hon ska skriva in info om anhöriga och mediciner osv...

Fan fan fan fan!

• Svar på tråden Cancer? så orolig för mamma :(
  • hundtok

Kom ihåg att bröstcancer har väldigt bra prognos. Särskilt de sorter som drabbar lite äldre människor.

• Annah88

Hej!

Åh vad jag kände mig tvungen att svara när jag läste din text. Jag vet precis hur det känns. Var i samma sits som dig för ett halvår sen. Ska försöka lugna dig och ge dig några bra råd.

I maj detta år fick familjen beskedet att pappa hade cellförändringar i skelettet. De misstänkte att det var metastaster (elakartade dottertumörer). Efter en rad undersökningar fick vi i augusti beskedet att pappa hade en obotlig typ av cancer i benmärgen.

Hela min värld rasade samman och jag visste vart jag skulle ta vägen. Jag var lika förtvivlad och ledsen som du, grät hela nätter. Det enda jag tänkte var att pappa skulle snart skulle dö. Det är ju det första man tänker på när man hör ordet cancer.

Men jag hade aldrig behövt oroa mig så mycket :). Hade jag vetat det jag vet idag om cancer, ja då hade jag inte varit orolig alls. Du ska veta att cancervården i Sverige är bland den bästa som finns i världen. Forskningen går framåt varje dag. Cancer idag är inte samma sak som cancer var för 10-20 år sedan. Idag kan man behandla de flesta typer av cancer och personen kan oftast leva ett vanligt liv efter behandling.

Pappa är idag i slutfasen av sin behandling, han vilar upp sig hemma och värdena går bara uppåt.

Jag vill bara säga att du inte ska vara orolig. Jag vet PRECIS hur du känner dig just nu, det är sjukt jobbigt när man inte vet nånting och väntar på besked. Det är bland det jobbigaste.

Googla inget på nätet om bröstcancer, lyssna bara på vad läkaren säger. Det står så mycket skit på nätet.. Jag gjorde misstaget att googla pappas typ av cancer, blev bara uppskrämd. Så bättre att du bara lyssnar på vad läkaren säger.

Om det nu är så att din mamma har bröstcancer, se till att bli vän med din fiende. Vet att det låter konstigt, men lär dig så mycket som möjlig om sjukdomen (dvs fråga läkaren, sjuksköterskorna, cancerfondens hemsida). Försök att sätta dig in i behandlingen som din mamma kommer få. För mig har det underlättat enormt att veta hur pappas behandling ska gå till. Har varit med på nästan alla läkarbesök.

Våga PRATA om din rädsla med din mamma, familj och vänner. Det är så viktigt.. Stäng inte inne din rädsla och dina känslor.

Nu blev det här ett väldigt långt svar ;p. Men jag säger det en gång till; oroa dig inte, det kommer gå bra.

Du får jättegärna skriva till mig privat om du vill. Stöttar dig gärna och svarar på frågor!

Skickar en lyckospark och en stor kram

/ Anna

• Annah88

Ps: såg en del härliga skrivfel i min text. Hoppas du kan läsa iaf! Skyller på att jag är trött ;).

• Söder73

Min mamma har haft bröstcancer 3 gånger. Hon lever ett friskt och bra liv idag. Kram

• Pjåsk

Tack snälla för era ord! Mamma fick idag beskedet att hon har förstadie till cancer och fick välja mellan att ta bort en "tårtbit"+strålning 5 veckor eller att ta bort bröstet. Hon valde direkt att ta bort bröstet och ska då helt vara fri.. Enligt läkaren har ingenting spridit sig...! Jag litar inte alltid på läkare dock, tänk om han har fel?
    Lite lugnare är jag, men ändå inte lugn...

• Annah88
    Zaturday skrev 2013-12-09 21:12:13 följande:
    Tack snälla för era ord! Mamma fick idag beskedet att hon har förstadie till cancer och fick välja mellan att ta bort en "tårtbit"+strålning 5 veckor eller att ta bort bröstet. Hon valde direkt att ta bort bröstet och ska då helt vara fri.. Enligt läkaren har ingenting spridit sig...! Jag litar inte alltid på läkare dock, tänk om han har fel?

Lite lugnare är jag, men ändå inte lugn...

Det är självklart. Vet ju hur det är.

Skönt att ni har fått svar nu. Det viktigaste är att cancen inte har spridit sig. Bra att de upptäckte cellförändringarna så här tidigt :).

Jag förstår att du kan tvivla på läkaren, har också haft de tankarna med pappas läkare. Man har alltid rätt till något som kallas för "second opinion". Det innebär att din mamma har rätt till att få en undersökning och ett utlåtande av en helt annan läkare. Ni kan välja denna läkaren själv eller så kan er nuvarande läkare föreslå någon.

Lycka till med allt nu!
Svar på tråden Cancer? så orolig för mamma :(