Så bortskämt "bonusbarn"
Hej!
Är inte ny på FL men har nyreggat konto av olika anledningar.
Har ett eget barn i tonåren och ett bonusbarn som är 11. Levt ihop med sambon 6 år, och som rubriken låter, innerligt trött på bonusbarnet som är så bortskämt.
Bonus har veckopeng som de flesta andra barn, har hört sambon säga att hon ska städa rummet om hon ska få sin veckopeng, men det händer aldrig. På rummet står gamla tallrikar med mat, glas, godispapper, gammal tvätt ligger på golvet osv...Rör aldrig bonus rum, inte mitt eget barns rum heller, tycker de är tillräckligt gamla för att ordna där själva. Men bonus rum gror igen...säger dock aldrig något om det. Stänger dörren när hon inte är här för att slippa se röran.
När vi har ätit tjatar sambon varje gång på bonus att hon ska ta bort sin tallrik och ställa den i diskmaskinen. Bonus gör det, motvilligt. Mellis och sånt hon äter när ingen är hemma står antingen kvar på rummet, bordet eller på diskbänken. Hon hjälper aldrig till att duka eller plocka av, någonsin. Eller tömma diskmaskinen. Är den nydiskad och inte tömd hamnar hennes disk i bästa fall på diskbänken ovanpå, annars står den som sagt kvar på bordet.
Bonus kläder och annat sprids runt på golvet, i badrummet, i soffan eller på hennes rum. De saker hon bara lämnar där de inte ska vara brukar jag efter ett tag lägga i hennes rum, när de legat framme tillräckligt länge och jag konstaterat att varken sambon eller hon tänker ta undan dem. Det är inte så kul med trosor i soffan när det kommer hem folk...
För övrigt hjälper hon inte till med något annat överhuvudtaget. Inget alls. Mycket vi gör duger inte, saker vi köper till bonus lämnar hon oöppnade i protest att de inte var tillräckligt bra. Vi kan ha 5 olika sorters pålägg till frukost på helgen, bonus smakar inte ens, äter i protest en knäckemacka med smör, för just det pålägget hon ville ha just den här morgonen fanns inte. Ignorerar bara det beteendet, fjäskar aldrig, vill hon inte kan hon låta bli.
Jag försöker verkligen på alla sätt, men har sedan egentligen flera år tillbaka tappat sugen, det är inte kul att försöka köpa saker, överraska med goda middagar och annat när bonus så tydligt visar att det inte duger. Det här är inte specifikt mot mig, hon är likadan mot sin pappa, som bara sväljer och sväljer. Han säger aldrig ifrån utan låter henne domdera.
Visst är man ett barn när man är 11, men lite hyffs borde man ha lärt sig. Även ett barn har väl lärt sig att säga tack när de får en present? Förra julen satt hon i soffan och surade, sa inte ett enda tack för sina julkappar till någon....jag skäms, tycker det är pinsamt när släkten ansträngt sig och hoppas att hon ska bli glad, så får de inte ens ett leende eller ett tack.
Självklart ska man inte ignorera sitt barn, men är det normalt att barn på 11 år beter sig så här? Brukar inte 11 åringar hjälpa till hemma alls? Ska allt bara vara helt kravlöst?
För övrigt har bonus och jag en bra relation, tycker mycket om henne men kan inte låta bli att bli irriterad. Lika irriterad som jag hade blivit om det var mitt barn som höll på så här. Mitt barn bor på heltid, kanske blir skillnad när man vistas varann vecka bara.