• Anonym (Facket)

Kan man råka illa ut på jobbet om man blandar in facket?

Jobbar på en arbetsplats där ingen som är fackansluten vågar kontakta eller ställa frågor till facket i rädsla för att råka illa ut, det kan handla om grova oegentligheter som folk inte vågar ta upp.

Har hört att "det kan gå illa" om man blandar in facket i saker, men vad betyder det konkret egentligen?
    Är det att cheferna hittar på anledningar för att avskeda något som blandat in facket i en fråga?

Har ni blandat in facket i någon fråga på jobbet?
    Hur gick det?

• Svar på tråden Kan man råka illa ut på jobbet om man blandar in facket?
  • Fjärilslarv

För det första så måste jag säga att er chef är en urusel chef. att säga att det går illa, är skrämseltaktik för att ingen av er ska våga stå upp för sig själv. Om arbetsplatsen har kollektivavtal så är det dom som kan råka illa ut om de inte följer det.

självklart kan puckade arbetsgivare försöka bli av med folk som "bråkar" men om man har kollektivavtal så får man inte säga upp någon utan att varsla (förhandla ungefär) med facket innan. 

Jag tycker att du ska kontakta facket angående er chefs agerande för det är inte okej att behandla sina medarbetare på ett sådant sätt.

Förlåt om jag låter arg, men jag blir aningen trött på arbetsgivare som utövar makt.

• Fjärilslarv

Jag har blandat in facket ett par gånger:

1) Jag jobbade för en stor elektronikfirma och blev olovligen uppsagd, och utan rätt till min uppsägningstid. Arbetstagaren fick betala skadestånd till både mig och facket (som blev påkopplade efteråt, eftersom detta hände en dag utan någon som helst förvarning).

2) Jag jobbade för ett stort bemaningsföretag och chefen som jag hade behandlade mig som skit i och med att jag under en period behövde gå till läkare ca 2ggr i veckan. Droppen kom när fanskapet skriver att det blir minsann svårt att boka ut mig och att hon inte kan tvinga mig att avstå läkarbesöken såklart. Läkarbesöken var väldigt nödvändiga (talar helst inte om varför) och jag kontaktade fackgruppen på min arbetsplats som såg på detta med allt annat än milda ögon. Det hela slutade med att en mycket förskräckt kvinna från HR ringde upp mig och bad om ursäkt varpå jag fräste att den godtages men att jag vägrar ha med den där inkompentetna människan att göra igen och jag kräver att få byta chef. Det fick jag, och jag fick den chefen som jag ville ha =).

3) Jag jobbade för ett städbolag och skulle bli uppsagd för att jag hade bråkat med facket om våra arbetstider. Vi hade 30 min lunch och skulle på den tiden hinna äta, och ta oss från kund till nästa kund, vilket var omöjligt om man inte åt lunch ute, vilket jag inte hade råd med. Uppsagd blev jag och jag inte påstå att jag grät precis, men jag fick skadestånd från facket för att de hade gett mig fel råd som kostat mig ca 10.000kr i utebliven lön. 

• Fjärilslarv
    Fjärilslarv skrev 2013-12-08 12:54:57 följande:
    Jag har blandat in facket ett par gånger:

1) Jag jobbade för en stor elektronikfirma och blev olovligen uppsagd, och utan rätt till min uppsägningstid. Arbetstagaren fick betala skadestånd till både mig och facket (som blev påkopplade efteråt, eftersom detta hände en dag utan någon som helst förvarning).

2) Jag jobbade för ett stort bemaningsföretag och chefen som jag hade behandlade mig som skit i och med att jag under en period behövde gå till läkare ca 2ggr i veckan. Droppen kom när fanskapet skriver att det blir minsann svårt att boka ut mig och att hon inte kan tvinga mig att avstå läkarbesöken såklart. Läkarbesöken var väldigt nödvändiga (talar helst inte om varför) och jag kontaktade fackgruppen på min arbetsplats som såg på detta med allt annat än milda ögon. Det hela slutade med att en mycket förskräckt kvinna från HR ringde upp mig och bad om ursäkt varpå jag fräste att den godtages men att jag vägrar ha med den där inkompentetna människan att göra igen och jag kräver att få byta chef. Det fick jag, och jag fick den chefen som jag ville ha =).

3) Jag jobbade för ett städbolag och skulle bli uppsagd för att jag hade bråkat med facket om våra arbetstider. Vi hade 30 min lunch och skulle på den tiden hinna äta, och ta oss från kund till nästa kund, vilket var omöjligt om man inte åt lunch ute, vilket jag inte hade råd med. Uppsagd blev jag och jag inte påstå att jag grät precis, men jag fick skadestånd från facket för att de hade gett mig fel råd som kostat mig ca 10.000kr i utebliven lön. 
    arbetstagaren i punkt 1 skulle vara arbetsgivaren såklart. koffeinbrist i skrivande stund :P.
  • Anonym (Facket)

Tack så mycket för dina svar fjärilslarv!

Anledningen till att jag undrar är att när jag själv berättar att jag frågat facket om något får jag höra "passa dig för att ta upp det där med chefen bara för man kan råka illa ut".

Det är mestadels relativt unga som jobbar hos oss, så ingen har riktig koll på vilka regler som gäller eller inte, men kollektivavtal har vi, däremot är många saker väldigt luddiga inom den sektorn jag jobbar.

• Fjärilslarv
    Anonym (Facket) skrev 2013-12-08 13:44:16 följande:
    Tack så mycket för dina svar fjärilslarv!

Anledningen till att jag undrar är att när jag själv berättar att jag frågat facket om något får jag höra "passa dig för att ta upp det där med chefen bara för man kan råka illa ut".

Det är mestadels relativt unga som jobbar hos oss, så ingen har riktig koll på vilka regler som gäller eller inte, men kollektivavtal har vi, däremot är många saker väldigt luddiga inom den sektorn jag jobbar.
    har ni kollektivavtal så har du inget att oroa dig för.
    vet ju förståss inte vad du ska ta upp, men så länge du inte har misskött dig grovt, stuligt något, trackaserat någon sexuell eller liknande så bör du inte ha något att oroa dig för :P.
Svar på tråden Kan man råka illa ut på jobbet om man blandar in facket?