• Twid

fetaost?

jag kommer snart att äta upp mig själv!är så sugen på fetaost!
    men jag minns inte hur det var med det där..kan man äta det!?
    min bm sa något om opastörisread mjölk och grejjer..man jag minns inte hur det var..

hjälp mig!!hehe!

• Svar på tråden fetaost?
  • Greenmonster

Jag äter fetaost hela tiden. varför skulle det va farlig?

• SadieWantsASon

Kommer inte ihåg att nån har sagt till mig att inte äta fetaost! Det har jag gjort många gånger under min graviditet!

• Nygge

Om du kontrollerar på förpackningen att den är pastöriserad är den helt ok att äta. Jag skulle nog inte överleva om jag inte fick minst en förpackning i veckan

• Twid

Nygge: okej så va det!den skulle vara pastöriserad!!Tack du har räddat mitt liv!
    måste springa till affären!!;)

• Cinnalinna

Läs igenom livsmedelsverkets rekommendationer www.slv.se !
    Alla ostar som är gjorda pa pastöriserad mjölk är ok. Och alla ostar andra ostar kan du äta bara de hettats upp ordentilgt sa atrt eventuella bakterier dött.

• lata kocken Johanna

så länge det inte står OOOOOpastöriserad på så är det helt OK

det måste nämligen enligt lag framgå av förpackningen om en mejeriprodukt är opastöriserad

• SadieWantsASon

Men den här vanliga fetaostsorten, Apetina eller vad den heter, den är väl helt ok (pastöriserad alltså)? Fast den är inte lika god och krämig som vissa andra sorter men det är den enda sorten de har i vår affär iaf.

• Asrta1

ICAs fetaost är pastöriserad, det vet jag för den har jag köpt idag!

• Blue Vapor

Som sagt - om osten är OOOpastöriserad så måste det stå! Står det inget om det så är den alltid PASTÖRISERAD, dvs är helt okej att äta då det gäller just fetaost! Var lite försiktig med att köpa i lösvikt dock, då ska du fråga! Det är oftast de lite dyrare sorterna som INTE är pastöriserade nämligen!

Fetaost är gott! Och varför har jag ingen hemma nu??

• SadieWantsASon

Då antar jag som sagt att Apetina är ok?

• Blue Vapor

Ohjes Sadie! Moffa i dig bara!

• grabbmamman linda

Är så förtjust i en Whisky ost som är gjord i sverige någonstans.. men vågade inte köpa den sist för det stod inte att den var pastoriserad.. men då skall den va OK ändå? FÖr det skall stå att den INTE är det om jag inte får äta den?

• Blue Vapor

Cozco - jess!
    Såna mjuka mögeldessertostar ska man ju helst undvika ÄVEN fast de är pastöriserade, men detta gäller INTE vanlig ost. Vilket jag antar att din Whisky-ost är? "Vanlig" ost alltså.

• grabbmamman linda

Blue Vapor! Ja det är en hård ost.. helt vanlig.. ohh hihi.. då skall jag köpa den imorgon! Så det blir lite mer bomull på låren :)

Svar på tråden fetaost?