• Blondina

Utomhuslekar på vinterkalas

Nu behöver jag er hjälp, tips och ideer. Dottern fyller tidigt i januari, 4 år. Antingen är vi på lekland och hon får bjuda några få, eller så är vi hemma och hon kan bjuda så många hon vill. Jag föredrar det sistnämnda. Dock vore det roligt att kunna vara ute, vi har stor tomt och vi tillbringar mycket tid ute.

Min tanke är att vi börjar kalaset ute med att grilla korv och dricka varm choklad, typ. Sen tänkte jag att barnen ska få varsinn lapp med en plats på tomten. De ska leta upp platsen och sen en nyckel. Denna nyckel ska senare under kalaset användas för att öppna skattkistan. Men jag skulle vilja leka några lekar ute, innan vi går in.

Så, vad för lekar kan man leka ute med 4-åringar, kan vara snö ute....

tack på förhand

• Svar på tråden Utomhuslekar på vinterkalas
  • Amanda84

Om det är minusgrader och snö ute tycker jag att ni skall:

- måla med vattenfärger i snön - det blir jättefint!

- blåsa såpbubblor (blir isbollar!)

- leta djurspår eller trampa i snön med skorna och hälla i gips i avtrycken så att det blir gipsavtryck att ta med hem

- om det finns en backe: gräv några rännor i snön, fyll pet-flaskor med vatten och tävla om vilken flaska som åker ner längs rännan först.

- lekar som björnen sover/blindbock/under hökens vingar fungerar utomhus även om det är snö :)

• Blondina

tack för era svar. Jag har en dotter, som är som en grabb, och sen är resten av gästerna sjö-vilda grabbar. Så måla fint med vattenfärger går nog bort, om de inte ska måla varandra, huset, bilarna och allt annat de kommer över............. ;)

det där med PET-flasktävlig lät roligt.

fler förslag?

Svar på tråden Utomhuslekar på vinterkalas