• Stacey

Enskild firma, skatt och moms?

Jag funderar på att starta enskild firma, för tjänster. Mitt stora frågetecken är hur man löser detta med skatten. Vinsten kommer att bli olika för varje månad, så vad uppger jag att jag ska skatta för när jag inte vet riktigt? Eftersom jag inte tar lån finns inte utrymme att betala för mycket, men jag vill absolut inte betala för lite heller. Jag undrar också om det är någon som har koll på detta med att betala moms, mina kunder kommer att vara utländska, det blir väl ingen moms på det?

• Svar på tråden Enskild firma, skatt och moms?
  • sportpappa

Om du inte vet så får du göra en uppskattning. När du sedan upptäcker att den är för låg eller för hög så gör du en ny beräkning och lämnar in så uppdateras din preliminärskatt.
    Ett annat alternativ är att i början sätta vinsten till 0 kr så att skatten blir 0 kr och sedan höja den när du verkligen ser att du får in pengar.
    Kom ihåg att hela tiden sätta undan pengar så att du har råd att betala skatten när det väl är dags.

Moms vid handel över gränsen kan vara komplicerat så det är bäst om du läser själv:
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms.4.18e1b10334ebe8bc80002497.html
    Jag säljer bara appar runt om i världen via Play Store och då är det 25% moms inom EU och 0% moms utanför EU. Vad som gäller för andra varor har jag dålig koll på, så kolla upp hur det fungerar för just det du ska göra.

• Stacey
    sportpappa skrev 2013-12-09 09:02:26 följande:
    Om du inte vet så får du göra en uppskattning. När du sedan upptäcker att den är för låg eller för hög så gör du en ny beräkning och lämnar in så uppdateras din preliminärskatt.
    Ett annat alternativ är att i början sätta vinsten till 0 kr så att skatten blir 0 kr och sedan höja den när du verkligen ser att du får in pengar.
    Kom ihåg att hela tiden sätta undan pengar så att du har råd att betala skatten när det väl är dags.

Moms vid handel över gränsen kan vara komplicerat så det är bäst om du läser själv:
    www.skatteverket.se/foretagorganisationer/mom...
    Jag säljer bara appar runt om i världen via Play Store och då är det 25% moms inom EU och 0% moms utanför EU. Vad som gäller för andra varor har jag dålig koll på, så kolla upp hur det fungerar för just det du ska göra.
    Tack för svar. Funkar det bra med skatten trots allt? Jag är rädd att jag vissa månader tjänar för lite för den skatt jag uppger och att behöva känna stressen över att det inte ska finnas pengar till det. Jag trodde förut att jag kunde reglera månad för månad, men frågan är väl då hur ofta man får ändra. Med momsen blir det nog 0 då, vilket känns skönt.
  • sportpappa

Du får ändra hur ofta du vill, men jag antar att det är en del ledtider i processen och det är ju en hel del onödigt jobb både för dig och Skatteverket.
    Bättre är att du lägger dig lägre än vad du tror att det blir och sedan lägger undan pengar för att kunna betala skatten om den blir mer än vad du uppskattat. Om det var mitt företag så hade jag lagt mig på min lägsta uppskattade vinst för en månad x 12 och sedan flyttat undan pengar till ett annat konto de månader då det går bättre än det.

• Stacey
    sportpappa skrev 2013-12-09 10:35:42 följande:
    Du får ändra hur ofta du vill, men jag antar att det är en del ledtider i processen och det är ju en hel del onödigt jobb både för dig och Skatteverket.
    Bättre är att du lägger dig lägre än vad du tror att det blir och sedan lägger undan pengar för att kunna betala skatten om den blir mer än vad du uppskattat. Om det var mitt företag så hade jag lagt mig på min lägsta uppskattade vinst för en månad x 12 och sedan flyttat undan pengar till ett annat konto de månader då det går bättre än det.
    Ja, det har du rätt i :) Måste vara den vettigaste lösningen, så länge det inte är straffavgift på att ha betalt in för låga sociala avgifter under året.  
  • sportpappa

Här hittade jag en bra sida om när du ska lämna in ny preliminär inkomstdeklaration:
    http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/betalafatillbaka/preliminarskatt/preliminarinkomstdeklaration.4.70ac421612e2a997f85800094880.html
    Du är skyldig att lämna in en ny preliminär inkomstdeklaration om din nuvarande preliminärskatt och din nya beräknade preliminärskatt skiljer sig åt med 30% eller mer, dock lägst ett prisbasbelopp.

• Stacey
    sportpappa skrev 2013-12-09 16:36:11 följande:
    Här hittade jag en bra sida om när du ska lämna in ny preliminär inkomstdeklaration:
    www.skatteverket.se/foretagorganisationer/ska...
    Du är skyldig att lämna in en ny preliminär inkomstdeklaration om din nuvarande preliminärskatt och din nya beräknade preliminärskatt skiljer sig åt med 30% eller mer, dock lägst ett prisbasbelopp.
    Då kan man nog lugnt sätta en ganska låg summa som vinst och sätta undan på ett annat konto när man får överskott som du skrev, 44 500 kommer jag nog inte över i första taget. Det här är verkligen en djungel av regler, verkar vara lätt att missa något, men hoppas det klarnar när jag kommit igång.
Svar på tråden Enskild firma, skatt och moms?