• lovely89

Varför blir ni sjukskrivna för sammandragningar ??

Läser många som bli sjukskrivna för sammandragningar.

Jag har själv haft sammandragningar sen vecka 14+0 oftast 1-3 per timme, ibland kanske 1 gång varannan timme, men varje dag känner jag av sammandragningar även när jag vilar, obehagligt men det gör inte ont. 

Men trodde inte det var farligt att ha sammandragningar ?? 

Har två barn sen tidigare och sammandragningarna hos dom började väl runt vecka 20. 
    Och första barnet kom 4 dagar tidigare och andra 1,5 vecka tidigare. 

• Svar på tråden Varför blir ni sjukskrivna för sammandragningar ??
  • Philippa

Man blir sjukskriven för att inte förlossningen ska starta för tidigt... såklart.

• LottaF

Sammandragningar som påverkar livmodertappen osv är skäl för sjukskrivning. Vanliga små sammandragningar är oftast helt ofarliga.

• lovely89
    Philippa skrev 2013-12-09 11:20:21 följande:
    Man blir sjukskriven för att inte förlossningen ska starta för tidigt... såklart.
    Jo men trodde inte sammandragningar var farliga utan endast om man får ont..

Men många som får sammandragningar här på fl värkar bli sjukskriva fast de inte har ont utan för att de får sammandragningar tidigt.. 
  • Vestalia
    lovely89 skrev 2013-12-09 11:04:50 följande:
    Läser många som bli sjukskrivna för sammandragningar.

Jag har själv haft sammandragningar sen vecka 14+0 oftast 1-3 per timme, ibland kanske 1 gång varannan timme, men varje dag känner jag av sammandragningar även när jag vilar, obehagligt men det gör inte ont. 

Men trodde inte det var farligt att ha sammandragningar ?? 

Har två barn sen tidigare och sammandragningarna hos dom började väl runt vecka 20. 
    Och första barnet kom 4 dagar tidigare och andra 1,5 vecka tidigare. 

Jag blev sjukskriven eftersom livmodertappen blev påverkad, fick bricanyl och blev ordinerad sängläge. Det var för att undvika för tidig födsel.
  • lovely89
    Vestalia skrev 2013-12-09 11:41:32 följande:

Jag blev sjukskriven eftersom livmodertappen blev påverkad, fick bricanyl och blev ordinerad sängläge. Det var för att undvika för tidig födsel.
    Men vad var det som gjorde att du kollade upp livmodertappen ?? 

Hade du ont ? Eller ville din bm bara kolla för säkerhetensskull ? 
  • gnuttenn

Om det påverka livmodertappen blir man sjukskriven. Inte annars, men så länge inte sammandragningarna gör ont eller kommer regelbundet brukar det inte va någon fara. Båda mina graviditeter hade jag sammandragningar som inte gjorde ont men de kom regelbundet. Ca 3-5 minuters intervall. De lyckades stoppa upp förlossningarna till vecka 33+2 och 33+5. Sen föddes dom. :) men om du är orolig så be om att få en koll. Bättre att kolla en gång för mycket än för lite :)

• Vestalia
    lovely89 skrev 2013-12-09 11:54:33 följande:
    Men vad var det som gjorde att du kollade upp livmodertappen ?? 

Hade du ont ? Eller ville din bm bara kolla för säkerhetensskull ? 

Jag hade ordentligt ont ett par gånger. Hade även haft andra symptom, som yrsel, och de misstänkte lite allt möjligt, därför gjordes lite mer undersökningar. Jag tycker att du ska be dem kolla tappen om du har smärtsamma sammandragningar så du slipper oroa dig! Lycka till!
  • Emiems

Jag HOPPAS att jag kan bli fortsatt sjukskriven pga mina sammandragningar, har hitils varit det pga extremt illamående, ryggvärk & såna saker.
    Har ett väldigt fysiskt påfrestande jobb. jag får sammandragningar flera ggr i timmen i stort sätt. det blir mer & mer för varje vecka som går.
    Det gör oftast inte ont alls, men obehagligt, men bär jag ngt tungt eller stressar kan dom göra ont.
    Jag vill VILA tills BF för barnets skull.
    Inte för att jag är lat, jag har eget företag & förlorar massor med pengar på att gå hemma men barnet är viktigast för mig & vill inte att ngt ska hända.

Med min son fick jag värkar i vecka 28 & fick ligga kvar på sjukhus & fick någon medicin så det stoppade allting, min livmoderstapp hade "öppnat sig" två cm.
    Jag är extra orolig nu att bebisen ska komma tidigare.. så DÄRFÖR vill jag va sjukskriven men det vet man ju aldrig om man får bli heller.

Svar på tråden Varför blir ni sjukskrivna för sammandragningar ??